Ja til bompenger!

Som de fleste nordmenn vil jeg helst betale så lite som mulig for alt.
Lavere skatt, mindre bompenger, billigere bensin, lavere tv-lisens, billigere treningsabonement og så videre.
Men samtidig vil jeg, også som de fleste andre, ha et stadig forbedret tilbud.
Fir tannlege, bedre veier, flere kanaler og freshere treningsutstyr.
Derfor betaler jeg skatten min med “glede”, forstår nødvendigheten av bom og grunnlaget for at det faktisk er dyrt komme inn et sted hvor jeg kan løfte tungt utstyr opp og ned en rekke ganger før jeg setter det tilbake i utgangsposisjon.

Dette virker det som enkelte ikke forstår.
Jeg kan være enig i at antall bomringer enkelte steder har tatt litt av, men vi kam faktisk ikke rive alle og samtidig øke veistandarden i rasende fart.

FrP gikk til valg med blant annet den legendariske videoen der Siv Jensen forsikrer velgerne om at dersom DE kommer i regjering, ja da vil det bli slutt på bompenger.
Seks år har gått, og antallet potensielle bompasseringer er flere enn noensinne.

Men hva passer vel bedre enn å fleske til på nytt nå? Med kommunevalget rundt hjørnet og FrP i fritt fall!
Går folk virkelig på dette populistiske vrøvlet en gang til?
Men selvsagt… det er jo ikke Fremskrittspartiets feil.
Vi regjerer jo ikke alene har blitt deres nye valgspråk.
Og i Oslo er det jo rød-grønt bystyre,så der er det i hvertfall ikke deres feil.
Hva med Stavanger?

Jeg drømmer, håper og fantaserer (for det er ren fiksjon) om at vi snart får en politiker i dette landet som tar litt ansvar og sier; “dette fikk vi ikke til, men hvis dere gir oss tilliten videre skal vi forsøke videre”.
Og tenk om politikere kunne lese seg opp på litt fakta før de uttaler seg i blant.
Som disse to som satt i en videosnutt og rev NRK-lisensen i to for etterpå å uttale at de ikke hadde tenkt over at dette nå kom over skatteseddelen.
Så kan man godt si at uten økte skatter vil det være en reell nedgang i utgifter for en familie slik som min. Men jo mere som hentes over skatteseddelen uten økning, jo flere poster skal disse pengene fordeles på.
Ergo: det MÅ gå ut over noe annet!

Så vær så snill; ikke la dere lure av overskrifter om riving av bomstasjoner, og de samme politikerne som lover det samme som for seks år siden!
Ikke får dere mere penger å rutte med, og de samme valgløftene vil bli brutt igjen – det handler ikke nøvendigvis om viljen, men graden av gjennomførbarhet!

Begge sider av likhetstegnet må faktisk være like, så veien blir ikke bedre dersom midlene fjernes!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg