Allahu akbar!

For en tid tilbake skrev jeg et innlegg der jeg stilte spørsmålet; er bare muslimer terrorister!
Hele innlegget kan dere lese her, og i tidlig finner dere definisjonen på terror.
Innlegget ble skrever i forbindelse med de grusomme handlingene i Las Vegas.
Enkelte var uenig med meg og argumenterte med at handlingen ikke hadde noe bevist politisk mål.

Jeg skal ta litt selvkritikk på området og innrømme at jeg ikke nødvendigvis tydeliggjorde mitt poeng godt nok; jeg mente medias initialfase, IKKE hva etterforskningen viser!

Mitt poeng gjøres tydelig gjennom nye grusomme handlinger på andre siden av Atlanteren.

Terroristen ble kalt terrorist i media lenge før noen etterforskning hadde fastslått noe politisk motiv, som igjen får meg til å stille spørsmålene; er det kun fordi vedkommende har en litt mere kullørt hudfarge enn min naturlige skummetmelkhvite?
Er det fordi han har vært innenfor ti meter radius av en moské?
Er det rett og slett fordi han er muslim?

Før han kjørte inn i menneskene skal han ha ropt "Allahu Akbar" som løst oversatt betyr allah er; stor, større, størst; god, bedre, best – kjært, imaginært barn har mange navn!
Hvordan vet vi at skytteren fra Las Vegas ikke ropte "gud er størst", eller "all hail the spaggettimonster" før han valgte å avslutte med seg selv?

Poenget mitt er uansett dette: vi er så utrolig glad i å dele ut merkelapper på alle områder. Folk skal deles inn i grupper, settes i båser og vi skaper en vi vs. dem mentalitet.

Man kan kanskje, og egentlig med godt belegg, påstå at jeg henger meg opp i semantikk.
Men hvis man i initialfasen fremsetter et inntrykk av at all terrorister er muslimer faller de ulærde fort i matte”fella” om at faktorenes orden er likegyldig – “terrorist = muslim” blir da “muslim = terrorist”.
Og det er ingen av de overnevnte faktorstillingene som stemmer – ABB, IRA, Dutertes døsskavdroner, Trump/USA for å nevne noen.
Samtidig finnes det utallige eksempler på kjente muslimer som er like langt fra terrorister som deg og meg!

#terror #allah #islam #religion #media #definisjon

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg