Blå vs. Rosa

Det er liten tvil om at likhet mellom kjønnene er viktig.
Lik lønn for likt arbeid, like rettigheter til sykepenger og pensjon osv…
Men er det viktig at vi drar barn inn i denne kampen?

Hver gang det lanseres et produkt som underbygger stereotypier blir det “Irma” i et vannglass.
Blå vs. rosa tannkrem for barn, barbie vs. lego. Hvorfor gidder vi?

Kjønnsrollene kritiseres og i enkelte tilfeller går det så langt som at enkelte foreldre kjøper “det motsatte” BARE for å være motstrøms.
Men er ikke det en samme tvangen inn i et annet mønster?

Selv har jeg klær i alle regnbuens farger og min personlige favoritt er lilla.
To år på rad har jeg vært på Tons Of Rock i Halden, og begge årene (som jeg har sett) har jeg lyktes med mitt mål – være den eneste jævelen på metalfestival ikledd rosa shorts!
Jeg føler meg ganske sikker på at lilla og rosa klær ikke har en direkte link til at jeg lekte med dukker når jeg var liten, samtidig som mine svarte (favoritt) jeans ikke har noe som helst å gjøre med min interesse for lego.

Så hvorfor vil vi ha et kjønnsnøytralt samfunn samtidig som vi kjemper for et tredje kjønn?
Eller i Pirelli-Benestads tilfelle – et fjerde, femte, sjette og sjuende kjønn?

Som jeg har skrevet tidligere får vi en gutt i februar. Og ja, barnerommet blir blått. Innkjøpte barneklær er i “guttefarger”.
Men når den lille tassen blir i stand til å utrykke et ønske skal jeg holde frem både den blå OG den rosa tannkremen, og med hevet hode gå til kassen å betale for den rosa om det blir valget!

Det er også viktig og tenke på at alle barn er født fordomsfrie, så hvis din sønn plutselig mener at rosa er en “homofarge” er det med stor sannsynlighet DIN feil som forelder!

Og tenk litt grundig… hvor skadelig er det for et barn å få genser eller leker i en stereotypisk farge?
Hvis din sønn eller datter vokser opp og tenker at kvinnen er underdanig mannen tviler jeg sterkt på at det baseres på fargen på tannbørsten han eller hun hadde når den første melketannen skulle poleres!

Les forresten dette debattinnlegget angående teamet! 
Og få med dere kommentarfeltet… da er det lett og se hvorfor uenigheter, konflikter og krig oppstår i denne verden!

#gutt #jente #kjønnsroller #stereotyp #vg #debatt #hysj #velgeselv

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg