Svanens død!

Det er lite som opprører og engasjerer folk i dette landet like mye som dyrevern og -velferd!
Det er til og med så viktig for enkelte at barnehagebarn kommer i andre rekke!

Jeg er nok litt fordomsfull i min betraktning ettersom jeg har et snev av fuglefobi. Jeg kan ikke fordra fugler, spesielt måker og får frysninger ned til tåneglene når jeg hører de skrike over hodet på meg.
Å ja… jeg har mine grunner!

For en del år tilbake jobben jeg med mobilt vakthold, og på min faste runde hadde jeg et objekt med en meget aggressiv måke… aggresjonen toppet seg selvfølgelig hver vår når “the spawn of satan” (ungene) var klekket.
Jobben min var utvendig fasadekontroll og jeg vil tro runden tok ca tre min. Selve runden var grei nok, men turen (150m) fra hoveddøren til bilen var en daglig (nattlig) utgave av russisk rulett!
Etter en av disse vanlige spurtetappene kom jeg meg inn i bilen og gjorde meg klar for å kjøre… det var bare bare et problem; hele frontruten var driti ned… og ja, jeg mener HELE! Det var ikke et lite hjørne det var mulig å se ut av… selvfølgelig kicket “Murphys lov” inn, bilen var tom for spylevæske og jeg måtte stå utenfor bilen, ofre drikkevannet mitt mens denne bevingede drittmaskinen (med finstilt sikte) sirkulerte over!

Selvfølgelig er jeg fullstendig klar over at svane og måke er to forskjellige ting, men i mitt hode er fugl fugl og jeg foretrekker kylling fra dagligvarebutikken.

Jeg har aldri vært i Os og møtt “Havnesjefen”, men faen… det er en svane!
Det er atpåtil en aggressiv svane som har sørget for flere hendelser av negativ art!
Sist angrep den, tilsynelatende uten grunn, et barnehagefølge og endte opp med å dra ei lita jente under vann etter kragen på redningsvesten.
På grunn av denne og tidligere hendelser er det besluttet å avlive svanen, noe som har skapt store protester. 8000 (!!) Har skrevet under på et opprop for å redde denne store hvite fuglen som ble importert fra Asia på 1600 og 1700-tallet!

I skrivende stund har det første innlegget 79 kommentarer og det andre 71… det debatteres heftig frem og tilbake hvorvidt denne fuglen har livets rett eller ikke!

Enkelte vil ha det til at svanen kun forsvarer sitt revir og at det er mennesker som har trengt seg inn på dens naturlige territorie.
Blir ikke det en feil slutning dersom svanen ble importert på 1700-tallet?

Jeg er enig i at alle dyr ikke bør avlives uten videre eller etter en hendelse… det er blant annet derfor jeg mener sauebønder ikke kan slippe ut dyrene sine fritt for så å kreve ulven skutt fordi den oppfører seg som ulv!

Et annet argument i kommentarfeltene (også brukt i ulvedebatten) er at “byfolk” ikke har peiling.
Dette faller vel også på sin egen urimelighet da svanen befinner seg i havnebassenget i byen Os?!
Det er en liten by, men fortsatt, etter mitt skjønn, et urbant miljø.

Så sorry til dere 8000 som har skrevet under verdenshistoriens mest meningsløse opprop…
Denne svanen må nok dø!

#vg #opprop #os #svane #fuglefobi #måker #engasjement #ulv #deviktigetingene

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg