Ignorance is bliss!

Med dette mener jeg ikke ordlyden “det man ikke vet…”, men bokstavelig talt at uvitenhet er lykke.
Jeg vet ikke om det stemmer, men jeg har ofte tenkt på det.

Noen ganger skulle jeg ønske jeg var dummere enn jeg er. Jeg skal i løpet av denne teksten forsøke å forklare hva jeg mener med det, slik at jeg ikke fremstår SÅ arrogant som den setningen indikerer.

Selv om jeg snart har gitt opp er jeg ganske politisk interessert, og ønsker stadig forandring til det bedre. Jeg kan reflektere rundt endringer jeg tenker er gunstige, men vet samtidig at hvilken side som styrer utgjør en marginal forskjell. I Norge har vi det rett og slett for godt til at det er behov eller pågangsmot for revolusjonære endringer. Tenk hvor deilig det hadde vært å bare akseptere tingenes tilstand og vært fornøyd med det.

I arbeidslivet jobber jeg stadig for å heve min kunnskap og kompetanse. Dette for å yte bedre i min hverdag. Det har resultert i at jeg til høsten kommer til å starte på en ny bachelor, og igjen bli student med alle de positive økonomiske sidene det medbringer.
Hadde det ikke vært deilig å bare være tilfreds med det man holder på med uten noe mere styr?
Hadde det ikke vært deilig å komme på jobb, utføre det arbeidet man er satt til og så dra hjem igjen?
Jeg tror selv jeg er ganske flink til å legge fra meg jobben på jobb, men jeg klarer alikevel ikke å unngå og se systemsvikter, potensielle forbedringer og så videre.
Det måtte jo vært deilig å pipe inn varer på Rema i 7,5 timer og være tilfreds med det?!
Misforstå meg rett. Jeg tror ikke kassamedarveidere er hverken ambisjonsløse eller dumme. Det var bare et eksempel.

Også ignoranse i ordets bokstavelige betydning kan kanskje være veien til større tilfredshet. Tilfredsheten med eget liv, egen boplass og egen bil med mere.
Evnen til å kunne ignorere, eller se bort ifra, hva “alle andre” har! Misunnelse er jo i så måte det motsatte av ignoranse, og skaper et stadig behov for finere bil, større hus, fritidsbolig og så videre.

Stadig forbedring av seg selv og selvrealisering kan være meget slitsomt, og kanskje hadde lykken vært lettere funnet på andre måter.

Som til rom fører nok mange veier til lykke, og jeg tror “uvitenhet” kan være en av dem!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg