Fordelene med småbarn!

Når Erna oppfordrer folk, og da i hovedsak kvinner, til å få flere barn renner det ofte over av negativitet. Ulempene, spesielt de økonomiske nevnes i diverse kommentarfelt, kronikker og leserinnlegg. Jeg har sågar vært en av kritikerne til uttalelsene, og jeg vil påstå med rette.

Men etter et drøyt år som pappa og nærmere tre måneder i permisjon har jeg fått et litt mere nyansert syn på det. Jeg klarer nemlig nå å se de uttalige fordelene disse småtrollene bringer med seg!

Nei jeg skal ikke ramse opp floskler og politisk korrekt tull som at livet får en ny mening og lignende, men heller de dagligdagse tingene.

Jeg er et b-menneske som trolig burde vært plassert mye lengre ut i alfabetet. Den vanligste “kritikken” man møter fra bokstaven før er at man får så lite ut av dagen. Men barn har jeg blitt et påtvunget a-menneske om morgenen, men jeg har beholdt b-preget om kvelden – altså får jeg SÅ mye ut av dagen, hver dag, hver uke, hele året!

Det er ikke lenger noe poeng å glede seg til helg – hver dag er nemlig helt! Eventuelt kan det sies at hver dag er nok en tirsdag dersom man, i motsetning til meg, er en “glasset er halvtomt”-type! Konklusjonen er at hver dag medbringer samme nivå av glede 😊

Etter barnets inntog i hjemmet trenger man heller ikke bekymre seg for hva man har på seg. I løpet av den første våkne timen er det uansett dekket av sikkel, snørr, grøt, juice, melk og så videre. Barn fjerner altså det motepresset jeg hører at enkelte føler på.

De er også fungerende slankere da de mer enn gjerne skal ha mat av din tallerken selv om de er i besittelse av nøyaktig det samme på sin. Og når de er ferdige er du også det fordi du må sørge for at krabaten(e) ikke skader seg eller raserer huset under porsjon to. Den er uansett blitt kald, så det er ikke så farlig!

Det er slutt på å lure på hvor ferien skal legges, for det har man ikke råd til alikevel. De pengene skal spares til en regnværsdag. Eller regntøy som det kalles på foreldrespråket! Eventuelt alt annet det kreves dobbelt av til barnehagen (min starter i august).

Når det kommer til rydding må man selvfølgelig fire noe på standarden, men når man har funnet den er dette noe man klarer hver dag ettersom for eksempel støvsugeren har fått permanent plass midt i stuen for tilgjengelighetsgrunner.

Når man ser alle disse fordelene samlet kan jeg ikke skjønne at folk får færre og færre barn – de må da øke proporsjonalt med antallet smårollinger?!

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg