Ja til utvidet abortgrense!

God tirsdag, og lenge siden sist!

Mitt fravær fra bloggen skyldes ikke manglende motivasjon… ei heller fraværet av irrirasjonsmomenter.
Sandberg, noe potensielt rasende grus i Romsdalen, Trump, Frank Løke osv.
Mulighetene er mange, men tiden mellom jobb og rollen som småbarnsfar strekker ikke alltid til.

Nylig kom det et forslag fra Unge venstre om å øke grensen for selvbestemt abort til 24 uker, noe som i og for seg er et ganske radikalt forslag.
Men er det ikke det ungdom og deres partier er kjent for?
Søke mot ytterpunkter og radikale idéer.
Samtidig må de jo kline til dersom de skal skape overskrifter og blest om sin egen organisasjon.
Du får ikke forsiden på VG ved å foreslå 0,0001% rentereduksjon på studielånet.

Men tilbake til overskriften… i kjølvannet av unge venstres forslag, skrev en av mine facebookvenner følgende statusoppdatering; "de som kom med forslaget kan umulig ha vært med på å redde et prematurt barn".
NEI, det har de ikke!
Det er UNGE venstre… de er jo ikke kjønnsmodne engang.
Men det kan da heller ikke være et krav for de eller den lovgivende forsamling at de skal sitte med inngående erfaringsbassert kunnskap på et hvert område?!
Er det kun pårørende i drapssaker som er egnet til å avgjøre strafferammen for drap?

En lovgivende forsamling bør, skal og må forholde seg objektivt, nøytralt og vitenskapelig i sin utforming av nytt lovverk!

Og når det kommer til abort er det ganske mange grupperinger som mener noe om det.
Katolikkene mener at; "every sperm i sacred" (Monty Python), og dermed at bruk av prevensjon er synd. Jeg har ingen kunnskap om hvor vidt dette fortsatt praktiseres streng, men i såfall finnes det et gedigent paradoks.
For hvert samleie der befruktning mislykkes tar vi altså livet av ca. 300 millioner liv, og i et hvert vellykket er det tallet svært marginalt mindre.
Sånn sett burde kanskje katolikkene avstått totalt fra sex 🤔

Uansett… i disse intelektuelle nedgangstider der tv underholdningen stort sett går i hvem som ligger med hvem, vil jeg tippe det sitter foreldre rundt om i landet med pute foran ansiktet.
Deres unge og kanskje en gang håpefulle satser på at pulig på tv blir et springbrett i en ikke-eksisterende karriere.
Til disse putekoserne vil jeg si; sorry, men dette foreldregreiene fikk dere faen ikke til!

Jeg håper de sitter å googler febrilsk om det eksisterer en angrepille som fortsatt har effekt, mens deres avkom stønner at de ønsker å være et godt forbilde for andre unge!

For det spiller liten rolle om tv-programmet er ledet av Tone eller Triana… om det heter Paradise hotell eller Ex on the beach.
Konseptet er det samme – en gjeng med limtuber som horer seg til "berømmelse"!
Og det triste er jo at vi biter på… de får spalteplass, og media løfter opp og frem de som burde vært skjøvet bort og vekk!

I vår beste viten, anno 2018, er planeten Tellus den eneste der det finnes intelligent liv, men jeg er faen ikke så sikker på om det stemmer lenger!

Våre unges forbilder er kunnskapsløse, ignorante mennesker som stort sett er kjent fra sesong 942 av et eller annet bedritent realityshow. Det eneste som skiller de fra glassmaneter er at prosentandelen vann er byttet ut med silikon eller en annen form for plast!

Martine Halvorsen (i grunn ikke noe vondt om henne) er i år nominert til Jenteprisen for sitt arbeid for jenters rettigheter.
Hvilket arbeid? Og er det arbeid i det hele tatt?

For the record synes jeg krig er dumt og at de som kriger er megaduster! Sånn… det burde vel gi meg en sjanse på neste års fredspris?!

Har vi virkelig lagt lista så lavt?

Som dere kanskje har skjønt er jeg uenig i unge venstres 24 ukers grense – vi må faen meg MYE høyere!

Jeg tenker at fri abort inntil uke 1340 er en god start, så kan vi ta en evaluering om noen år!

#abort #blogg #rollemodell #forbilde #jenteprisen #martinehalvs #intelligentliv

7 kommentarer
    1. Inger: Bias er vel enkelt oversatt forutinntatthet som jeg ser i retrospekt at jeg kan ha brukt litt feil. Erfaring og kunnskap er nyttige verktøy i lovgivningen, men samtidig er det vanskelig for de med erfaring på området (som deg selv) å stille nøytrale/objektive i debatten.
      Uansett var det nevnt hovedsaklig for å belyse de forskjellige synene som eksisterer på når det faktisk er et liv, og mitt hovedpoeng var at det hos enkelte ikke er et lov selv i en alder av 25. I hvertfall ikle intelligent liv.
      Personlig er jeg absolutt ikke for forslaget om 24 uker, men slik som det skrikes i øst og vest er det vanskelig å ha en rasjonell og saklig debatt på området.

    2. Skjønner. Med bias-basert tenker du på erfaringsbasert? Er ikke helt inne i den terminologien kjente jeg😂 Er i så fall enig i det, men for at lovgivningen skal være vitenskapelig må den nødvendigvis få fakta fra et sted. Som f.eks. eksperter på fagfeltet som har forskning å vise til.
      Alt i alt tror jeg vi er enig om ganske mange ting, og det er ikke så verst når vi åpenbart også er uenig om enkelte forhold!😉👍🏻
      Og, ja… Det er mange “forbilder” som må gå å ta seg en bolle..🙈

    3. Inger: selvsagt er det åpning for forskjellige meninger. Mitt poeng i dette er at bias-bassert lovgivning ikke nødvendigvis er en fordel. Men nå handler også i hovedsak innlegget om et samfunn på vei til helvete, med “forbilder” som ikke innehar noen egenskaper for nevnte rolle.

    4. Heisann! Ser du refererer til Facebook-posten min! 👍🏻 Nei, jeg er fullt klar over at de aller færreste har vært ansatt på Nyfødt Intensiv. Men, jeg synes virkelig at vi må kunne forvente at man som politiker i den offentlige debatten bør ha snakka med noen som har det, før man uttaler seg. Helt fair å komme med forslaget, helt fair at vi er uenig. Radikale må de gjerne også være, men å påstå at barn på 24 uker ikke føler smerte, nei den kjøper jeg ikke. Da vil jeg anbefale han å snakke med en ekspert først. En som jobber med slike små f.eks. Så derfor mener jeg også at det er et forslag som er lite faktabasert. Og derfor litt dumt. Og det skal jeg få lov til å mene! Siden vi alle kan mene hva vi vil😉 Og dersom lederen i Unge Venstre ikke er kjønnsmoden i en alder av 23 år, vil jeg foreslå en tur til legen for nærmere undersøkelser.

    5. Jeg har ikke fått lest meg opp på hverken begrunnelse eller medisinske forklaringer i hht abortforslaget, og har derav ikke grunnlag for å gjøre meg opp en mening enda. Men forslaget er uansett interessant! Om jeg også skulle ende opp sterkt uenig, er det ikke dermed sagt at de bak er drama-queens ute etter å provosere, og at forslaget ikke er genuint utarbeidet. Folk må faktisk kunne ytre meninger hinsides våre egne uten at de blir sett ned på som ‘dummere’ enn andre av den grunn!
      Det samme gjelder andres valg av måte leve livet sitt på. Liker en ikke utagerende ungdom, -ikke se de gitte program! -Enkelt & greit!

    6. Bra skrivd. Store overskrifter ser ut som er det eneste folk beyr seg om for tiden. Vise mest mulig av seg selv og lage mest mulig drama. Glad det ikke er meg som dummer meg ut sånn.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg