Lønn for å tro!

For en stund tilbake varslet kulturdepartementet at de kuttet statsstøtten til IRN fordi det var usikkerhet rundt deres rolle og evne til religionsdialog og dermed integrering!

Selv om jeg synes det er helt riktig (bare feil grunnlag), avventer jeg med å applaudere da staten fortsatt subsidierer 785 trossamfunn i Norge – 30 nye bare det siste året!
Listen på 25 sider kan du finne med et enkelt google-søk!

Hvilket religionsdialog bedriver Vahlsfjord pinsemenighet?
Hvordan bidrar "The way Hamar", med sine fire medlemmer til noe positivt i samfunnet?
Er det mulig å forsvare Jehovas vitners, der det er sagt at det kan fungere som en "frihavn" for blant annet pedofile (alt skal løses internt)?

Som dere sikkert har forstått for lenge siden er jeg ekstrem motstander av religiøs indoktrinering, og min motstand blir ikke mindre ved at jeg, over skatteseddelen, ufrivillig finansierer det!

Misforstå meg også rett; jeg bryr meg ikke om du tror på gud, allah, javeh, vishnu, buddha eller "the boogeyman" – du skal IKKE ha statsstøtte for din prehistoriske overtro!

Jeg har ikke saumfart hele listen, men jeg vil anta at det finnes en del konservative grupperinger der.
Hvordan kan vi i vårt samfunn, som er så stolte av åpenhet, aksept og demokrati gi pengestøtte til organisasjoner som mener homofili er en sykdom (ev styggedom), kvinner hører til på kjøkkenet og presten/imamen er samfunnets øverste autoritet? Det er noe som skurrer!

Jeg kan nok neppe si dette bedre enn Dag Sørås, som i mandagsklubben ga seg selv en kaktus fordi han "tydeligvis" ønsket mere religion. Han viser til USA der religion er ute på det frie markedet og at dette har skapt en religiøs vekst.
Men i midt hode er det et godt poeng at de som ønsker en religiøs retning, selv må finansiere den!

Jeg finner det også forkastelig at mine skattepenger er med på å finansiere religiøs fanatisme. Jeg er fullstendig klar over at alle muslimer ikke er terrorister, alle kristne er ikke abortmotstandere… på samme måte er ikke alle invandringskritikere nynazister!
Men det er ikke til å stikke under en stol at grobunnen for en del fanatisme er nettopp religion.
Det finnes mange eksempler der religion ikke spiller en fremtredende rolle i utførte grusomheter; Mao, Stalin, Djengis, Hitler etc.
Men på den andre siden har de fleste religioner relativt mye blod på hendene; korstogene, midtøsten, Jim Jones (Jonestown massakren), IS osv.
Som Richard Dawkins skriver i "The God Delusion" ville denne ekstremismen neppe eksistert dersom religion ikke eksisterte – og statlig finansiering er med på skape enda flere retninger, flere veier, snevrere grupperinger og smalere verdenssyn hos enkelte!

Men nå sporer jeg av…

Tilbake til den skattefinansierte hjernevaskingen.
Alle vet at det å bryte ut av f.eks. Jehovas vitner ofte er ensbetydende med å bryte med familien.
Jeg har tidligere argumentert for at man alltid har et valg, selv om man ikke liker alternativet, men det betyr ikke at innsnevringen og begrensningen ikke er en form for hjernevasking!
Hvordan kan man i et land med lovfestet religionsfrihet gi statsstøtte til samfunn som i praksis overstyrer lovverket?

Så et klapp på skulderen og applaus fra meg kommer først når støtten er kuttet til ALLE trossamfunn i Norge!

Lurer på om jeg kan får statsstøtte dersom jeg stifter "Norges Nihilist forening" (NNF)? 🤔

#religion #hjernevasking #statsstøtte #irn #jehovasvitner #pinsemenigheten #richarddawkins #thegoddelusion #dagsoras #mandagsklubben #kaktus #frihet

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg