Menn styrer verden!

I dagens VG kan man lese et debattinnlegg fra førsteamanuensis i forvaltningsrett, Institutt for offentlig rett, UiO.

Selv om det ikke får i nærheten av oppmerksomhet til NTBs fake news om kongens død, mener jeg det er verdt en gjennomlesing!

Det handler om det norske språk, og mere presist mannsdomineringen av det…
Vi har som han nevner; rådmenn, tjenestemenn, fylkesmenn, styrmenn m.fl.
Jeg vil også påpeke at det fortsatt brukes uttrykk som; “å manne seg opp”, “være mann nok” og “tøffe” kvinner får overraskende ofte ufrivillig store testikler når utførte bragd skal beskrives.

I kommentarfeltet er det selvfølgelig motstand.
Den første, og min favoritt (fjernet nå) var; “når vi blir en muslimsk stat, blir vi mannsdominert uansett så endring er unødvendig”.
Ser enkelte ikke en eneste skog for bare innvandring?
Jeg begynner i hvertfall å forstå oppslutningen til FrP. Når enkelte ser innvandring som et problem for; skole, økonomi, velferd, infrastruktur og nå språk er det klart at Norges mest innvandringskritiske parti høster stemmer.

Av andre ting i kommentarfeltet er argumentet at “mann” i nevnte sammenhenger kommer fra ordet “man” som betyr menneske… ja, vel!
Jeg kjøper argumentasjonrekken, men kom igjen!
Ingen hører ordet tjenestemann og tenker; ah, her menes tjenestemenneske!
Samtidig er det vanskelig å stikke under en stol at det var menn som satt i stillingen da tittelen dukket opp!

Nok en kommentator har løsningen tjeneste- mann/kvinne avhengig av hvem som besitter stillingen. Blir ikke det fortsatt å gi en stilling en kjønnsidentitet?
Den vil for alltid assosieres med den som besitter stillingen på det aktuelle tidspunktet!  
Løsningen etterfølges av dette; “Selv om det høres rart ut, er dt bare ordkonstruksjoner og en slipper å ødelegge århundrer m tradisjoner”.
Er det også en tradisjon vi må verne om?
Det fantes også engang en tradisjon for å kalle mørke mennesker for negere og holde dem som slaver!
Jeg likestiller på ingen måte de to, men noen ganger MÅ, BØR OG SKAL tradisjoner dø!
Er det ikke på tide at vi innfører kjønnsnøytralitet som en tradisjon i seg selv?

Til det jeg vil anta er til alles enorme overraskelse er alle kommentatorene i skrivende stund menn (jeg mener ikke mennesker, men kjønnet)!
Det er mulig jeg hopper til konklusjoner, men kan det tenkes at enkelte av oss innerst inne ønsker å beholde et slags undertrykkende regime?

Uansett: jeg har ingen løsning eller idé om hva det skal kalles, men vi bør i hvertfall se på mulighetene for å fjerne kjønnsrollemønsteret fra arbeidslivet!

#menn #kvinner #debatt #likestilling #vg

3 kommentarer
    1. Jeg vil si det er viktigere å gå inn på andre land enn Norge når det gjelder like-stilling. Vi har kommet langt her i Norge men vil si du overdramatiserer fryktelig. Du går utrolig hardt inn på at ord er mannsdominert, men du nevner ingen ting om ord som helsesøster. Jeg skjønner godt at du er en typisk *Caren*

      1. Hvorfor skal vi se til andre land? Skal vi i Norge jobbe aktivt for likestilling overalt? Eller bør man kanskje starte med seg selv.
        Ja, det er bare ord, men ord skaper holdninger og således presedens.
        Det er riktig at jeg ikke nevner helsesøster, og det av en grunn. Det er tydeligvis det eneste eksempelet du kom på som går motsatt vei, ellers hadde setningen din inneholdt et komma eller to.
        Videre vil jeg påpeke at det overordnede budskapet i innlegget er å fjerne kjønnsroller fra yrkestitler… med andre ord begge veier!

    2. Jeg er kvinne, og mener at det burde finnes enn manninisme….for støtten menn får er INGEN. Tabuer for menn er ikke like spennende, fordi de ikke har pupper.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg