Parkering i Oslo

Hei og god tredje søndag i advent!

Selvom både søndag og advent er og skal være en fredfull tid synes jeg det er viktig å holde av litt plass i hjertet for agg også på disse dagene.

Jeg har startet en liste over temaer jeg tenker å omtale her og nye punkter kommer oftere til enn de går ut. Derfor er det viktig at ingen dager holdes hellige!

Jeg er som folk flest for dårlig til å ta miljøhensyn i disse tider vi står oppe i (ærlighet varer lengst). Jeg gjør rett og slett for lite… men noe gjør jo jeg også. Jeg sorterer glass og metall, plast og papir. Jeg går når jeg bør og har som en del andre de siste årene valgt å kjøpe el-bil. Jeg kaller den el-ferrari for å pynte på det faktum at jeg kjører en middels stor symaskin med drakraften til en halv ponny. Men nok selvskryt… nå til problemet!

I oktober i fjor flyttet min samboer og jeg inn relativt sentralt i Oslo sentrum… med bil. Stor tabbe! Gaten vi flyttet til er nemlig ikke en del av beboerprosjektet i Oslo kommune enda, noe Oslo bymiljøetat så høflig beskrev i en standarisert e-post jeg fikk som svar på en lengre forespørsel (høflig til meg å være). Det vil derfor si at i tidsrommet 09-20 mandag til lørdag er det kun lov å stå parkert utenfor i to timer av gangen mot betaling. Nå slipper jeg selvfølgelig å betale siden jeg har el-bil og må i stedet stille på en urskive i frontruten for å dokumentere når jeg parkerte bilen. Dette må da for eksempel gjøres fem ganger på lørdager hvor ingen av oss jobber og har med bilen noe sted. Det vil også si at vi kan på ettermiddager, fridager og lørdager ikke dra noe sted som tar mere enn to timer før klokken er 18.00 uten å ta med bilen. Mitt store spørsmål blir da; dersom vi hadde hatt en bensinbil (flere andre i bygården har det), hvor er miljøhensynet når bilen må medbringes? Hvordan er det mulig å forsvare en slik ordning?
Heldigvis finnes det en løsning til problemet som jeg også fikk i nevnte e-post fra bymiljøetaten. “Det kan hende dere blir en del av beboerprosjektet i 2018”. Som dere sikkert kan se for dere ble boblevannet sprettet og feiringen varte langt inn i de sene nattetimer. Jeg kunne nesten ikke tro det var sant at vi skulle være så heldige at vi slipper unna med å stille på urskiven kun 825 ganger fra skrivende stund (snittberegning) frem til januar 2018.

Heldigvis må det nevnes at også parkeringsvaktene er usikre på praksis med el-bil og vi har fått langt færre bøter enn vi skulle. Senest i går slapp vi unna.

Så Oslo bymiljøetat… the joke is on you!!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg