Verdens viktigste jobb!

Før jeg nå gjør meg særdeles upopulær vil jeg si følgende.
Jeg mener, helt oppriktig, at sykepleiere med flere bør ha høyere lønn sett ut ifra utdanningsnivå og viktigheten av yrkesgruppene.
Norge burde, i offentlig sektor, ikke ha noen yrker som regnes som lavtlønnede, men verden er ikke ideell.
Flere har en lavere lønn enn fortjent, og trampeklapp fra balkongen kan ikke kompensere for det.

Men så var det dette med viktigheten da… fra flere hold blir det for øyeblikket hevdet at sykepleiere og alt annet helsepersonell har verdens viktigste jobb.
Hate to burst your bubble, men det er feil!
Det er like feil nå som når barnehageansatte hevder det rundt lønnsforhandlingene.
Jeg utdanner meg til sistnevnte og er likevel uenig i påstanden.
Etter å ha jobbet i barnehage kan jeg (subjektivt) påstå at det er den mest givende jobben jeg har hatt, men derfra til verdens viktigste er et relativt arrogant kvantesprang.
Mange vil kanskje hevde at jeg er en arrogansens forkjemper, men altså ikke på dette området.

For hvordan kan vi/de/noen definere noe som helst som verdens viktigste jobb?

Sykepleierne hadde ikke klart seg uten butikkmedarbeiderne som igjen hadde slitt uten bønder, meierier osv.
Smitte- og sykdomsbilde i Norge hadde sett vesentlig værre ut hadde det ikke vært for renholdere og søppeltømmere.
Fraværet av politi kunne gitt grobunn for anarki.
Mangel på demokrati og våre representanter kunne ført til autokrati.
Dette er bare noen sammenhenger fra rett under hårfestet.

Og argumentene… helsepersonell utsettes nå for smitte i større grad enn alle andre.
NO SHIT, SHERLOCK!
det gjør de også resten av året, hvert år, i hele sitt yrkesaktive liv. Det var en del av valget de tok med sin utdannelse.
På samme måte som politiet risikerer, i større grad enn andre, å bli beskutt på jobb (riktignok oftest av hverandre).
Brannmenn risikerer opplagte skader og taxisjåfører ofte må håndtere fulle folk.
Jeg forstår selvsagt at dagens situasjon ikke er representativ, og at alt er litt værre for øyeblikket. Men det er ikke da det er tid for å diskutere lønnsøkninger, dobbel lønn osv.
Hvor mange kommer til å stå på balkongen sin i april 2025 å klappe for sykepleierne?
Også da vil jeg påstå at de gjør en formidabel jobb!
Hvem kommer til å stå side om side med butikkansatte på barikadene når pandemi igjen er et ord vi må google?

De som står på nå skal selvfølgelig ha godtgjørelse for overtid, beordring og “fritak” fra arbeidstidsbestemmelsene, men det må være i henhold til gjeldende avtaler.

Så vil det i etterkant være en tid for evaluering, forhandlig og forhåpentligvis lønnsøkninger i enkelte sektorer.
Når den tid kommer skal jeg støtte sykepleierne og huske tiden da de stod på som ville helvete!

Så dere har ikke verdens viktigste jobb, men det betyr ikke at dere kan unværes!
På lik linje med alle andre er dere viktige nå OG i fremtiden!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg