The roof is on fire!

Det er i utgangspunktet ikke innafor å sparke noe(n) som ligger nede, så heldigvis for min del står fortsatt store deler av Notre Dame.
I etterkant av brannen har det kommet meg for øye, kommentarer der enkelte ateister fryder seg over ødeleggelsen.
Desverre finner jeg ikke igjen disse, men det er ikke viktig i denne sammenheng.
Jeg er ateist!
Jeg har ikke noe godt forhold til den katolske kirke!
Jeg har ingen nostalgisk tilknytning til Notre Dame utover Disneyfilmen.
Jeg fryder meg allikevel ikke… ikke litt en gang!

At et historisk (religiøst og kulturelt) byggverk går opp i røyk er intet mindre enn en stor tragedie, og jeg håper de fleste ateister er enige med meg i det!

Forhåpentlig- eller uheldigvis (avhengig av hvordan du ser det) er menneskene bak overnevnte kommentarer gapende rasshøl på generelt grunnlag, uten evne til empati eller forståelse!

Men tragedien ender desverre ikke med brannen som i og for seg er trist nok i seg selv.
Skyld skal fordeles lenge før etterforksningen har konkludert med noe som helst.
Selvfølgelig får muslimer skylden som vanlig. Det kan vise seg å stemme at de som står bak, om noen, er muslimer, men det betyr fortsatt ikke at alle verdens muslimer er skyldige i brannstifting!

Avskum finnes i alle samfunnslag, alle religioner, alle kulturer og nasjonaliteter. Både troende og ikke-troende kan potensielt være uspiselige representanter for menneskeheten. Men det er aldri representativt for hele gruppen.
Nordmenn er ikke alle høyreekstreme terrorister på bakgrunn av hendelsen tilbake i 2011!
Det er faktisk akkurat det samme!

Denne tragedien får også frem det værste i enkelte religiøse mennesker, men jeg forstår at det ikke nødvendigvis er meninger alle innenfor, for eksempel, den katolske tro står for.
Ordet mirakel misbrukes over en lav slippers, og guds godhet og makt fremheves av enkelte!
Godhet? Allmektig? Altseende? Allvitende?

Så gud lot kirken brenne, men bevarte korset?
Og værre enn det; han lar barn dø av sult og sykdom i hopetall daglig, men redder et orgel!
Gud er god?
Han utviser i hvertfall ikke mye av nestekjærligheten som sønnen hans prekte om!

Hadde valget vært mitt, hadde det vært enkelt – Notre Dame hadde røket (pun intended)!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg