SIAN, ytringsfrihet og debatten.

Før jeg går inn på hva jeg mener angående religion, ytringsfrihet, debatten med mere vil jeg gjøre en ting helt klart; jeg støtter SIAN i én ting, og kun ÉN ting, nemlig deres grunnlovsfestede rett til fri ytring!
Deres meninger og retorikk finner jeg ingen sympati for og de har heller aldri ytret noe jeg kan stille meg bak.

Som sikkert mange andre fulgte jeg debatten på NRK i går kveld og selvfølgelig føler jeg et behov for å plukke litt borti enkeltelementer ved den.
For første gang i mitt liv kan jeg stille meg bak så godt som alt Siv Jensen sa, samtidig som det er den bleikeste opptredenen fra Rødt jeg har sett.
Ikke-argumenter ble blekt fremsatt på løpende bånd, og hvis dette er representativt for partiet kan de legge ned umiddelbart!
Siv Jensen, justisministeren og ex-muslim Yucel kom best ut av debatten foruten de innkalte ekspertene (min mening).
Jeg likte heller ikke hvordan Solvang til stadighet avbrøt SIAN-lederen slik at han aldri fikk fullført en setning eller tankerekke.
Nok om det!

Over til sakens, og debattens kjerne – ytringsfrihet!
I Norge har vi ytringsfrihet som står langt sterkere enn i andre land vi kan sammenligne oss med, og det er selvsagt på godt og vondt.
Så lenge man ikke bryter straffelovens §185 kan man ytre hva man vil.
Så kan man selvfølgelig debattere om dette er rett eller galt, men man kan ikke gjøre det basert på en subjektiv følelse av krenkethet.
Representanten fra antirasistisk senter var i går veldig opptatt av vår plikt til å verne om minoriteter og mangfold, noe jeg overordnet finner vanskelig å være uenig i. Men det han glemmer er at i et mangfoldig samfunn er også majoriteten en del av mangfoldet!
I Norge er faktisk hvite, ikke muslimske mennesker i stort overtall.
(Jeg kunne sagt ikke religiøse, men da kommer spørsmålet om statsreligion osv opp).
Uansett er vi også en del av mangfoldet, og vi er vokst opp i et demokratisk land med ytringsfrihet som en grunnverdi. Ved å da begrense denne krenker man vel vår kultur?!

Det ble også gjort sammenligninger med koranbrenning og brenning av det norske flagget på slottsplassen 17. mai – forøvrig en god sammenligning!
Men ingen av delene bør forbys. Ved å lage et forbud mot koranbrenning gjeninnfører man på mange måter deler av blasfemiparagrafen som jeg vil påstå at, ved sitt fravær, har bidratt stort til vårt sekulære samfunn.
Ved sitt fremlegg legitimerte han også på mange måter volden som motdemonstrantene (fåtall) utøvde. Personlig føler jeg ingen trang til å brenne hverken koranen, bibelen eller det norske flagget, men hvis noen gjør det skal ikke motstanden de møter være voldelig.
Krenkethet er en subjektiv oppfattelse av et budskap, og dersom lovverket skal baseres utelukkende på det er det vanskelig å si hvor vi ender opp.
Jeg er helt overbevist om at enkelte muslimer (ganske mange) ikke føler seg personlig krenket dersom koranen brennes eller Muhammed tegnes, på lik linje som jeg ikke hadde tatt det som et personlig hån dersom noen satte fyr på det norske flagget eller min hjembys kommunevåpen.
Og dersom jeg hadde blitt krenket, hva så?
Ingenting skjer… verden rakner ikke, sola brenner ikke opp og verden går videre!
Så argumentet om at krenkethet skaper reaksjoner faller på sin egen urimelighet når reaksjonene er vold mot politiet og ødeleggelser.

Det finnes faktisk ikke et symbol i denne verden som ved brenning kan få meg til å ty til vold!

Så kan man videre si at de som gjorde opprør ikke var gode muslimer eller kun representerte noen få råtne egg i kurven, og det kan være helt riktig. Men uten den hårsåre krenkefesten basert på kroppsvæsker på papir ville grunnlaget aldri vært lagt.

Når jeg så videoen fra demonstrasjonen slo det meg også en tanke om et annet viktig prinsipp i landet Norge – religionsfrihet.
Flere av disse voldelige demonstrantene som kanskje kaller seg muslimer drikker potensielt alkohol, spiser kanskje kjøtt som er haram, røyker osv – dere forstår poenget mitt. I sum kan vel det kalles et like stort religiøst overtramp som å rive ut noen sider i en bok?
Så er de egentlig religiøse, eller passet det bare godt å være det akkurat nå?
Er de muslimer fordi de har valgt det, eller fordi foreldrene valgte for dem?

Det er liten tvil om at vi på papiret har religionsfrihet i Norge, men i praksis vil jeg påstå at det er et valg som tilfaller de færreste.
Jeg er selv ateist men er ikke blitt imprentet med det fra barndommen, og som et pragmatisk og rasjonelt menneske var det mitt eneste logiske valg å bli.
Men det er ikke slik for alle.
Mange må velge seg bort fra sin barndomslære – altså ta et aktivt valg om å forlate noe, hvilket i mitt hode ikke fremstår som et fritt valg.
Amish, Jehovas vitner (og sikkert flere) må bryte med familie og øvrig nettverk om de skal ut av sin religion.
Det samme vil jeg tro gjelder i mange muslimske familier, og man blir derfor det foreldrene er. Man blir i miljøet uten å egentlig noen gang ha tatt et aktivt valg om å være der i det hele tatt!

Som jeg har argumentert for tidligere mener jeg skolegudstjenesten bør avvikles, og at det er den som bør være det valgbare alternativet i skole- og barnehagesammenheng!
Jeg har selv som ateist ingen problemer med at barn og unge (selv mine barn når den tid kommer) deltar på gudstjenester i regi av skolen, men det SKAL være noe de selv velger!

Poenget mitt er: VELG! Velg trosretning, velg dine egne ytringer, velg å brenne flagg eller bøker, men velg å ikke være så jævli hårsår og krenkbar!

Hvis du ble krenket av dette innlegget kan du sende en e-post til:
[email protected]

6 kommentarer
    1. Du hadde ikke tatt det som et personlig hån dersom noen satte fyr på det norske flagget, sier du. Det beviser jo bare at du ikke lenger tilhører Norge. Flagget vårt representerer alle oss nordmenn. Flagget er noe av de viktigste vi har. Men hvis du ser en pakkis brenne vårt flagg så reagerer du ikke. Fordi du er en veik liten jævel som ikke tør å stå opp for ditt eget land. Kvalmende, det er kvalmende å se det totalte forfallet. Her sitter du, en nordmann, og du klarer å si “jeg gir da totalt faan om utlendignene brenner flagget mitt”: Du er svin. Du må bok bare innse det, du er et svin og du hører ikke lenger til Norge. Jeg blir så trist, nordmenn har mistet alt vett, all stolthet og all selvrespekt. Dere jævla idioter hyller alle andre land og alle andre folk men deres eget land og folk pisser dere på. Jeg bare håper jeg har så flaks at jeg møter dere treskaller og dere åpner munnen og prater i min retning. Da bryter helvete løs, det kan jeg garantere. 🙂 Dere kommer til å få mer juling enn dere trodde var mulig. Det er det minste jeg kan gjøre for landet mitt som jeg elsker.

    2. Du har jo ikke engang forstått hva SIAN gjør. Du tror SIAN bare prøver å være vanskelige og rasistiske. Du er rett og slett for dum til å forstå hva som skjer. SIAN provoserer med vilje, alle opptøyene fra motdemonstranter er planlangt. SIAN vet godt at idiotene klikker og oppfører seg som trassige drittunger. Derfor provoserer de dem. Det er det som er poenget, vi må lure dem til å vise hele verden hvor jævlige og farlige de er. Og idiotene faller for dette igjen og igjen. 🙂 Jeg gjør det samme, jeg provoserer idiotene mest mulig så ofte jeg bare kan. Hver eneste gang jeg får sjansen. Og det fungerer. Jeg foreslår at du gjør din plikt, du er en nordmann i Norge. Du er pliktig til å beskytte landet ditt. Hvis du nekter å gjøre det så kan du enten flytte til Sverigestan eller tilbringe resten av evigheten på bunnen av en myr. Norge trenger ikke landssvikere som deg. Norge trenger ikke patetiske hippiesvin som velter seg i sin egen falske godhet. Du er ikke god, du er en lettlurt idiot. Du burde skamme deg. Du svikter ditt eget land og ditt eget folk, bare fordi du tror du er snill når du hyller afrika og arabistan. Latterlig, du er en idiot. Folk som deg ødelegger landet mitt og jeg avskyr dere.

      1. Tusen takk for dagens underholdningsbidrag.
        Ta en liten gjennomlesning av den ANONYME e-postadressen din, så kan vi i etterkant ta diskusjonen om SIAN og deres tilhengere (i dette tilfellet deg) er rasistiske eller ei.
        Du må gjerne tro at du er smartere enn meg, og det tror jeg virkelig at du tror, så skal la deg beholde det lille lyspunktet i ditt ellers ganske triste liv!
        Og hvis du så mener du besitter en fasit resten av verden bør få vite, hvorfor da anonymiseringen av deg som person? Stå opp og frem hvis du i det hele tatt vil bli vurdert som en seriøs aktør i en polarisert samfunnsdebatt!

    3. Så du er imot en organisasjon som sier de vil beskytte nordmenn og Norge? Hva er det med dette som gjør deg så sur? Jeg er en nordmann i Norge, SIAN sier de vil beskytte meg og landet mitt. Så selvfølgelig støtter jeg SIAN. Jeg støtter dem i alt de gjør og sier.

      Jeg tipper du ikke er negativ mot islamisme og kommunisme og sosialisme. Vedder hunder kroner på at du aldri har protestert mot det. Men folk som vil beskytte deg og dine barns fremtid, det gjør deg irritert. Jeg er så glad jeg slipper å ha noe å gjøre med folk som deg. Du er slitsom, irriterende og veldig veldig dum. Når noen sier de beskytte deg så vær smart, la dem gjøre det. SIAN provoserere muslimavskummet for å lure dem til å vise oss hva de er; esktremt voldelige og hjernevaskede idioter som vi må kaste ut av Norge fortest mulig. Det støtter jeg, kast dritten ut nå. De har laget mer enn nok problemer, de har stjålet mer enn nok og de har snyltet mer enn nok. Få avskummet ut av mitt land!!

      1. Jeg er av natur negativ til ALL religion, på lik linje og totalt fri for forskjellsbehandling. Kommunisme, slin den var tenkt når den ble utformet var en ganske så god tanke, men den har vist seg å aldri fungere i praksis.
        Ja, jeg er sosialist noe du også burde være ettersom jeg tror (bare gjetning) at jeg er med på å betale stønaden din hver måned. Uten denne sosialismen du er motstander av hadde du hatt null og jeg hadde hatt mere, men jeg betaler min skatt med glede når det kan bidra til et velferdssystem ala det vi har her i landet!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg