Hyttefolket i korona”krise”!

Jeg har venner og bekjente som i disse dager argumenterer mot forbudet mot hytteturer. Sakene argumenteres i hovedsak prinsipielt, og jeg skal ikke begi meg ut på det ettersom jeg ikke kjenner paragrafen i grunnloven som verner retten til bruk av fritidseiendom.
Ei heller tror jeg menneskerettkonvensjonen sier noe om dette.

Det jeg derimot føler meg berettighet til å si noe om er argumentene som har dukket opp i en rekke medier og på så og si alle sosiale plattformer jeg deltar; “voksne, oppegående mennesker bør kunne ta avgjørelsen selv”!
I en ideell verden er jeg helt enig, men desverre er vi milevis unna en slik.
Det var da voksne mennesker som hamstret dasspapir for en luftveissykdom forrige uke. Voksne mennesker som tømte butikker for balsam, åpenbart i frykt for å bli innesperret med litt tørr lugg.

Man kan kanskje videre argumentere med at hytteeierne i hovedsak tilhører en egen sosioøkonomisk gruppe og ofte har høyere utdanning enn de overnevnte.
Men det er heller ikke nødvendigvis tilfellet.
For noen år siden kunne man i budstikka lese om mannen som pga ødeleggelser ville forby skistaver og barn i skiløypa, da dette ødela hans treningsgrunnlag før birken.

Jeg byttet for en tid tilbake låsesylinder på kontoret til en med mer enn tre års utdanning.
Vedkommende hadde bedt om smekklås, men jeg måtte bytte tilbake da det viste seg at døra nå måtte låses opp hver gang det banket på – no shit!

Røde kors har allerede mottatt flere direkte henvendelser fra hyttefolk som må hjelpes ned pga sykdom. Prosentvis vil jeg tro dette representerer mindretallet, men totalt sett har hyttefolket vist at evnen til å vurdere selv ikke er til stede.

Så hvordan skal vi imøtekomme kravene om å muliggjøre en hyttepåske? Bortskjemte nordmenn har som vanlig et navlebeskuende svar; regjeringen må gi økte midler til hyttekommunene slik at beredskapen samsvarer det økte innbyggertallet i sesongen.
Hva faen?!
Bedrifter går dukken, folk permitteres, den norske krona går i dass og folk mener ærlig talt at en krisepakke bør gis for at folk skal kunne spise kvikklunsj og appelsin i hytteveggen?!

Personlig mener jeg alle som ønsker burde få dra på hytta, men samtidig underskrive et papir der de frasier seg alle goder i det norske samfunnet.

Samfunnet beveger seg fremover i tempoet til de tregeste, og akkurat nå er hyttefolket blant bremsene!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg