Folkeopprøret mot folkeopprør!

Nei, jeg skal ikke starte en facebookgruppe. Ei heller arrangere demoer foran stortinget der hver eneste uutdannede og kumnskapsløse stemme skal høres. Dette er et opprør i det stille, ettersom alle slike folkeopprør for meg fremstår som et bevis på at “Dunning-Kruger”-effekten er et reelt problem.

Grunnidéen i overnevnte er som følger; jo mindre kompetanse, jo mere “ekspertise” og påfølgende behov for å ytre denne.
Morsom lesning som jeg anbefaler på det sterkeste.

Jeg ble for en tid tilbake vervet til gruppen “folkeopprøret mot folkeopprøret mot klimahysteriet”.
Jeg godtok invitasjonen og var medlem i ca en time inntil jeg innså at den samme ignoransenrådet der som i gruppen den ønsket å motsi, “folkeopprøret mot klimahysteri”.
Førstnevnte har i skricende stund 141000 medlemmer, sistnevnte 169000 og de kjører en hel “hvem har størst kuk konkuranse (bare at medlemstall).
Altså finnes det 169000 mennesker i dette landet som vet bedre enn forskere på området, og 141000 som vet bedre enn de som vet bedre enn forskerne.

Og ja, jeg vet at det finnes forskere som mener klimahysteriet er unødvendig, men der er relativt i undertall!

Jeg er ingen klimafornekter, ei heller kan jeg skryte på meg å være en klimaforkjemper; jeg spiser kjøtt, kjører bensinbil og bruker strøm som gjennomsnittet. Men jeg kildesorterer, kjører kollektivt og bruker apostelens hester når jeg kan.

Men kan vi ikke være litt ærlige her nå? Stikke fingeren i jorda?

Vi lo oss alle skalla da Eli Hagen utalte, “hvis ikke jeg hadde kjøpt den hadde noen andre gjort det”, om pels!
Men vi gjør jo faen meg det samme nå. Hvorfor skal vi slutte og forurense når kina…?
Hva kan vi i lille Norge gjøre?
ER DERE SERIØSE?

I såfall må relativt mange ta seg sammen noe kraftig (mere fargerikt språk demrer her, men jeg skal la det være i disse koronatider).

Det hevdes fra relativt anerkjente hold at klimaendringene vi opplever er et naturlig fenomen som inntreffer med regelmessige intervaller grunnet nærhet til solen osv.
Men uansett… kan vi enes om en ting?
Menneskehetens inntog, og vekst, har på ingen måte påvirket klimaet i positiv retning. Våre utslipp og vår neglekt har, om ikke negative, heller ikke noen fordelaktige ringvirkninger!
Uansett, klimafornekter eller ikke, må de fleste forstå at Tellus har begrensede ressurser og at en stadig økende populasjon ikke er bærekraftig på sikt.

Hvis det finnes noen lesere som ikke har fått det med seg vil jeg poengtere at jeg fortsatt ikke har argumentert på miljømessige (forskningsbaserte) forhold. Det har jeg nemlig, på lik linje med majoriteten ingen forutsetninger for å gjøre. Jeg er en barnehagelærerstudent med interesse for filosofi.

Men til alle selvutnevnte eksperter der ute er det bare en ting å si – HYSJ!!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg