De bør ikke “influence” noen!

Jeg vet ikke hvem som kom opp med begrepet/tittelen (eller hva enn man skal kalle det) influecer, men en ting er i hvertfall sikkert; det har ikke ført med seg noe godt!
Det har gitt uvitende rosabloggere en selverklært og opphøyet følelse av viktighet.
I seg selv kunne dette vært fint dersom de hadde vært sitt ansvar bevisst, men den gang ei.

Jeg har nevnt det mange ganger tidligere, kanskje for mange, men jeg skal prøve å tydeliggjøre det ytterligere.

Som et andet ord som ligner veldig, og som de siste årene har blitt assosiert med både gris og fugl, er influencerenes inntog noe som minner om en epidemi. Et epidemisk spredning av manglende kunnskap, økt kroppspress, meningsløse boikotter og meninger som ikke engang burde vært ytret i den private sfære!

I all hovedsak består følgeskaren til disse bloggerne av usikre tenåringer, og har av en eller annen grunn blitt opphøyet til forbilder for en haug med tenåringer i fullt blomstrene identitetskrise.
Men for faen… forbildene har jo de samme problemene – sikkerhet, kroppsfiksering blandet med null kunnskap!
For meg blir dette ekvivalent med to suicidale som søker støtte hos hverandre, og enes om at livet suger. Det er forsåvidt støtte, men jeg er usikker på hvor konstruktiv den faktisk er!

De forteller om selvopplevde psykiske problemer og hevder at de gjør det for å hjelpe andre i samme situasjon. Men hvordan kan du hjelpe noen når ditt kunnskapsnivå gjør at du ærlig og oppriktig mener at du i går var bipolar, men ikke i dag? Hvordan hjelper det å lese om hvor bedriten dag andre har? Igjen anser jeg eksempelet over som ganske gyldig!

Hvordan kan vi som samfunn akseptere eksistensen til disse forbildene, og samtidig betale de for å fordumme store deler av den oppvoksende generasjon?

De må gjerne kalle seg selv samfunnsvitere og filosofer for min del, men resten av oss, media inkludert, bør kalle en spade for en spade – uvitende, kunnskapsløs, og ødeleggende rosablogger!

#tittel #influencer #blogg #blogger #rosablogger #ingennevnt #kunnskap #media #samfunn #ødeleggende #idioti

2 kommentarer
    1. Er i grunn veldig enig, men ville nok ikke uttalt meg så krasst med tanke på kritikk jeg har fått tidligere, og ikke minst at en av disse bloggerne la meg for hat og hetset meg i etterkant på facebook. Om man skriver offentlig bør man være klar over at man har et ansvar om at det du deler kan påvirke andre. Man kan provosere og man kan få andre mennesker til å tenke, men man bør fortsatt være klar over at man har ansvar for det man selv har skrevet. Det jeg føler også går igjen hos mange store bloggere er dobbelmoralen og “gjør som jeg sier, ikke som jeg gjør” noe som i mine øyne er patetisk.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg