Seek, and ye shall find!

Vi er for tiden midt i juli, fellesferie og hovedsesong for agurknytt.
Mamge, meg selv inkludert, vil kanskje påstå at hele året har blitt grønnsakssesong i media, men selv i denne salaten finnes det på denne tiden ekstra agurker!

Uansett ender dette opp med at min hovedkilde til irriterende ting, VG, ilke nødvendigvis leverer irritasjonsmomenter med vanlig jevn frekvens.

Men heldigvis finnes det, for meg, en nær utømmelig kilde til irritasjon, frustrasjon, og generelt agg – nemlig religion!

Jeg syntes derfor det var passende å låne overskriften fra Matteus 7:7.

Det som er det fine med dette temaet er at det er nok å skrape i overflaten av dette menneskelig oppkastet for å finne forkastelige ting.

Det skal nevnes at jeg nettopp har fullført boken "God is not great: how religion poisons everything", så mitt syn er nok ekstra farget for øyeblikket – altså et perfekt utgangspunkt!

Det er for så vidt en ting å tro på en makt høyere enn seg selv, som guider en gjennom livets trauste irrganger.
Men når man følger nedtegnelser i bokform (skapt av mennesker, for mennesker) blir det problemer av det!

Religion(er) er i grunn det beste eksempelet vi har på vellykket massesuggesjon, og bøkene som følges virker til å frata mennesker evnen til kritisk tenkning!

Mine meningsmotstandere vil påstå at religion fører til mye godt, men jeg vil hevde at alt grumset de har bidratt til sørger for at de er laaaaangt på minussiden karmamessig!

Under et omskjæringsrituale utført av en smal jødisk sekt, der forhuden visstnok skal suges av, viste det seg at rabbineren hadde smittet syv spedbarn med herpes (to døde). Dette ble feid under teppet av den aktuelle borgermesteren på grunn av "frihet til religiøs utøvelse" – New York, 2005.

Kristne vil kanskje hevde at "sånn gjør ikke vi", men det er ganske eplekjekt av en gruppe som aktivt har jobbet mot utdeling av kondomer i land der AIDS-epedemien har herjet?! 🤔

Igjen vil kanskje andre religiøse retninger fraskrive seg slike umoralske ting… men vent litt…
Muslimske ledere har dog sørget for at vaksinasjonsprogram mot polio falt i grus fordi; "dette var vestens forsøk på å utslette dem gjennom sterilisering".

De overnevnte eksemplene er fra relativt moderne tid, og går vi lenger tilbake blir ikke historien penere!

Og er det ikke litt rart å tro på en allmektig, allvitende og allseende gud som dømmer deg nord og ned for utenomekteskapelig sex, men snur det andre kinnet til når altergutter misbrukes seksuelt?
Humoren i det, om man skal finne den, må jo være at dersom helvete eksisterer vil det være ganske mange representanter fra det katolske presteskapet representert der!
Oppi all tragedien må jeg si at akkurat den ironien er vanskelig for meg å ikke verdsette!

Det 5. bud sier også at du skal ikle slå ihjel… til tross for dette har det blitt begått relativt mye drap i guds navn gjennom historien!

Langt mindre grelt, men allikevel viktig er det at religion hindrer spredning av kunnskap. Religionshistorie erstatter naturvitenskap, og hvorfor lærebok når bibel?

På spørsmål om bibelen burde oversettes til spansk for å tilfredsstille den delen av populasjonen, svarte guvernøren i Texas; "hvis engelsk var bra nok for Jesus, er det bra nok for meg"!

Donald tvitret nylig om immigrasjon, der han dro frem himmelens restriktivitet kontra helvetes åpne grensepolitikk.

En anonym undersøkelse blant kongressmedlemmer over dammen viste at ca. 40% var ateister… men ingen tørr si det høyt i frykt for å tape gjenvalg!

Og dette er mennesker som er folkevalgt for å lede 🤔
Hvis ikke det er skummelt, så vet ikke jeg!

Heldigvis har jeg flere bøker på vei, som kan gi meg enda mindre tiltro til religion – en avdanket og foreldet institusjon som ironisk nok, oppfunnet i dag ville fått ganske mange mennesker institusjonert!

#religion #kristendom #godisnotgreat #kunnskap #bibelen #jøder #kristne #muslimer #ateist

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg