Det er hundeEIERNE som bør “avlives”!

Endelig skal jeg tilbake til irritasjon, med påfølgende tramping på en haug med tær!

Jeg kjenner at humøret, som er bra i utgangspunktet, stiger ytterligere bare av tanken!

Som alle med en konto på facebook er klar over, er det to ting som opprører folk mer enn noe annet; urett begått mot barn… og dyr!
Av en eller annen måte har mislighold av for eksempel hunder blitt likestilt med incest og barnedrap i graden av vemmelse det vekker!

Bare så det er sagt: jeg er glad i dyr, har tidligere hatt både hund, katt og kanin (fugl og fisk kvalifiserer ikke), og tar meg stadig vekk tid til å “snakke” med katter jeg møter i nabolaget.

Senest i dag dukket det opp en deling i min news-feed på face. Tre korte avsnitt om at hunden Bob hadde blitt dømt til døden for en enkelthendelse anmeldt av politiet. Og selvfølgelig… et opprop for å få omgjort dommen bassert på denne meget korte informasjonen om én enkelthendelse fra et perspektiv.
Den inneholdt en henvisning til lovdata, men jeg tviler på at de som har signert har tatt seg tid til å gjennomgå saksdokumentene. Det har heller ikke jeg, og jeg skal derfor ikke uttale meg om denne enkeltsaken.
Men kanskje hendelsen ikke var unik?!
Kanskje var den en foranledning?!

Poenget var uansett at Bob hadde hoppet på en person av glede og kommet i skade for å klore vedkommende. Allerede her har eieren, i mine øyne, gjort en feil. Og denne eieren er ikke alene.
Hvor mange ganger har dere, som meg, hørt hundeeiere si ” han er bare snill altså”.
Det er irrelevant!

Du som eier skal ha kontroll på din firbente turkamerat uansett lynne. Hva faen vet du om min mentale eller fysiske inntilling til hunder?
Jeg kan være pissredd dem eller ekstremt allergisk!
Og det er så på ingen måte opp til deg å avgjøre!
Kanskje er det så banalt som at jeg ikke ønsker hundesikkel på de nye skoene eller klærne mine.
Den skal uansett ikke hoppe på meg!

Og hvis den hopper opp på meg, hva forhindrer den fra å hoppe opp på et barn neste gang? Et barn som kanskje faller bakover og skader seg stygt!
Det er selvfølgelig mye hvis og dersom i det scenarioet, men skjer det med min sønn hjelper det ikke om du etterpå forteller at den “var jo bare glad”!

Dersom jeg, eller min sønn, vil hilse på hunden din kan du banne på at det er vi som tar kontakt. Det SKAL ikke være hunden som tar initiativ og det må DU som eier respektere og håndheve.

Det finnes sikkert en haug med eksempler likt Bobs, og jeg vil hevde at det i de aller fleste tilfellene er eierens mangel på forståelse som desverre går utover hunden. For det er eieren som skal lastes, ikke Bob!
Det finnes mennesker som på ingen måte burde eie eller ha ansvar for noe annet levende vesen. Jeg sier ikke at det er tilfellet i denne saken, men det er uansett eierens udugelighet som er årsaken til at den firbente må bøte med livet!

Jeg mener på ingen måte at alle glade hunder skal måtte bøte med livet, men jeg kommer heller aldri til å ukritisk slenge meg på en underskriftskampanje!

Samtidig bør et forsøk på å omgjøre en dom fra høysterett basseres på noe mere enn følelsen av urett!

#hund #hundeeiere #dyr #dyrevelferd #høyesterett #dom #bob #avlives

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg