Ja, vi krenker…

… dette landet!

Det er sjelden jeg legger ut to innlegg på en dag, men når troen på menneskeheten når et helt nytt, og sensasjonelt bunnivå må litt ekstra frustrasjon luftes!

Jeg er faktisk ikke sikker på om jeg skal le eller gråte, så jeg tror jeg velger en slags hybrid!

SVs Oddny Miljeteig mener at vi må bytte ut vår nasjonalsang bassert på blandt annet strofen; “mødrene har grett” – teksten er nemlig kjønnsdiskriminerende!
Det er den for så vidt utifra dagens standard, men teksten ble tross alt skrevet av Bjørnstjerne Bjørnson, en av de fire store, for 150 år siden… kan vi ikke da kalle dette for en viktig del av norsk kulturarv?
Jeg vil samtidig tro at Oddny kanskje er den eneste som noengang har tenkt over at teksten er diskriminerende, mens resten av oss blir fyllt av en slags stolthet og nasjonalfølelse når vi hører den fremført på 17. mai.

For meg blir dette det samme som å gi Greven en kanne bensin, fyrstikker og fri tilgang på alle landets stavkirker fordi de ikke holder byggteknisk standard anno 2018.

Samtidig vil hun at teksten skal deles 50/50 mellom bokmål og nynorsk.
Hva med samisk? Trøndersk? Bergensk?
Skal den fremføres med apikal “L” for å tilfredsstille behovene til en del av Østfoldbyene?
Skal den inneholde enkeltstrofer på kebab-norsk for å vekke interesse hos dagens ungdom?

Enkelte er så opptatt av å bli kvitt diskriminering at deres søken etter problemer skaper mere diskriminering. Dette er på ingen måte en storm, og på ingen måte et vannglass – det er i grunn ikke et problem!

Ett problem oppstår imidlertid når et så trivielt ikke-problem tas opp så nærme kvinnedagen.
Du, Oddny, slår beina under de viktige sakene ved å bruke spalteplass på dette viss-vasset!
Du tar opp en sak som i værste fall latterliggjør hele kvinnekampen!

Samtidig tar du noen gigantiske spadetak i det jeg antar er en uønsket (for din del) begravelse for SV!

#nasjonalsang #norge #sv #vg #nynorsk #diskriminering #kvinnekamp #begravelse #hysj

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg