Indoktrinering gjennom julesanger

Vi leser 25. oktober og allerede er diskusjonen angående julesanger/tradisjon vs. valgfrihet i gang!
Kommentarfeltet har i skrivende stund 71 innlegg, og (spoileralert) det er de samme hjernedøde argumentene og utsagnene som i fjor, året før og året før det igjen – vi må verne om de norske verdiene, vi tar mere hensyn til innvandrere enn nordmenn osv osv.

En drar det til og med så langt som at alle som vegrer seg mot å synge "pie jesu" bør jobbe alle helligdager for flat timelønn og betale full skatt i desember – ja vel!

Hele diskusjonen blusset opp fordi en skole i Stavanger sendte ut et skjema til foreldre der de skal krysse av på sanger som barna kan øve på og synge:

For å starte med det første; blant norske verdier finner vi vel også religionsfrihet og demokrati?
Hva er mere demokratisk enn en avstemming?
Og religionsfrihet bør vel også innebære muligheten til å velge bort religion?

Så for å drepe det argumenter om skatt, timelønn osv.
Tillegg blir utbetalt som kompensasjon for ubekvem arbeidstid der det i denne sammenheng med at de fleste vil være sammen med familien, IKKE på jobb!
Skatten vi betaler beregnes ut i fra inntekten gjennom et år og det at man får halv skatt i desember er ikke en religiøs bonus på slutten av året. I gjennomsnitt har man betalt det man skal gjennom og man kan på selvangivelsen finne ut om det var korrekt eller ikke!
Da var den lagt død… eller?!

Så kan man selvfølgelig som andre i kommentarfeltet hevde at ingen tar skade av å synge sanger med et kristent budskap. Jeg er i grunn enig i det, men det representerer (i mitt hode) noe mere enn bare sanger – nemlig indoktrinering!

Som alle som har lest mine tidligere innlegg vet, er jeg stolt ateist, eksistensiell nihilist og sterk motstander av religiøs indoktrinering! Når det er sagt vil jeg poengtere at jeg er sterk motstander av alle former for indoktrinering!
Jeg mener at dersom man oppdrar sine barn til å bli kritiske, tenkende og selvstendige individer vil resultatet, i de fleste tilfeller havne mot den ikke-troende siden av skalaen.
Men for å oppnå denne graden av kritisk tenkning må man faktisk være med på valgene selv, ikke bare få prakket på seg det foreldrene mener er rett!
Så hvorfor ikke la barna selv velge hvilke sanger de skal synge?

I februar får vi et lite menneskelignende tilskudd i vår familie (vårt første), og selv om jeg vet det blir vanskelig for min del skal jeg hardt og intenst forsøke å la være å indoktrinere alle mine meninger på den lille pjokken!
Jeg har ikke funnet noen svar enda, men kanskje jeg kommer på noe lurt underveis.
Men ja, så lenge som mulig kommer jeg til å skjerme klumpen fra religiøs påvirkning da dette har langt større sannsynlighet til å manifestere i ung alder;
For eksempel er det bred enighet om at scientologi er humbug funnet opp av Ron Hubbard i 1954.
Vi blir ikke hentet av en ufo når ragnarok iverksettes.
Samtidig er det flere av “den flyvende tallerkens” motstandere som gladelig og overbevist tror på at jorden er 6000 år gammel, jomfrufødsel, en fyr som splittet rødehavet og gjenoppstandelse tredje dag… hvorfor? Tidlig påvirkning!

Men tilbake til temaet – jul!
Våre nye landsmenn får i kjent stil det meste av skylden… de får også skylden for fremtidige og usannsynlige begrensninger; "Ikke lenge til svinekjøtt og alkohol blir å finne i merkede skap som tobakk er i dag".
Utsagnet faller på sin egen urimelighet da grunnlaget for å skjule tobakk ikke var for å skåne innvandrere!

Jeg anbefaler uansett alle til å klikke seg inn på linken i starten av innlegget (husk popcorn) ettersom originalen alltid er bedre enn gjengivelsen.
Det er uansett et herlig sammensurium av idioti, konspirasjonsteorier, mangel på kunnskap og mye mye mer!

Denne ateisten skal i hverfall kose seg med ribbe, fri på helligdager, halv skatt i desember og ikke synge en eneste kristen julesang!

#jul #julesanger #demokrati #ateist #religion #religionsfrihet #tradisjon #vg #kommentarfelt #idioti #kunnskapsløs #helligdager #skatt #scientologi

2 kommentarer
    1. Interessant innlegg 🙂
      Kan du forklare hva du mener med eksistensiell nihilist?
      Gratulerer med godt prosjektert ateisme, forresten!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg