Norsk nok?

Jeg ser ofte i kommentarfelter, noen ganger i sosiale medier og i blant i media generelt betegnelsen ‘"norsk nok".
Selv om jeg har sett den mange ganger har jeg enda ikke klart pin-pointe hva det innebærer!

Kongen hadde for en tid tilbake en meget fin tale om blant annet hva nordmenn er; innvandrere fra ulike land, forskjellige seksuelle legninger og så videre.
For de av dere som har lest bloggen min tidligere er det tydelig at jeg ikke er kongehusets største tillhenger, men det betyr ikke at jeg ikke kan stille meg bak enkelte uttalelser fra den kanten.

Dersom man ser på gutta i Karpe Diem er det lett å se at de ikke er "norske", men 5. mars 2011 ble de på et knips det "norskeste" vi har innen musikk – en del av den norske folkesjela.
De var plutselig mere norske enn menneskene iført klovnekostymer i nord (no offence)!
Det til tross for at samisk er et av to nasjonalspråk i Norge!

I kjølvannet av dette definisjonshysteriet har jeg et spørsmål; er jeg norsk nok?
-Jeg foretrekker indisk, meksikansk eller sushi over lutefisk og raspeball any day of the week!
-Jeg sitter ikke klistra hver gang en gjeng med kondomkledde mennesker skal forflytte seg fem mil på planker.
Jeg mener Johaug bør, skal og må straffes.
-Jeg gir fullstendig faen i om  Norge vinner Eurovision, og mener låta til Rybak er et sørgelig kapittel i norsk musikkhistorie.
-Jeg mener stat og kirke SKAL holdes adskilt.
Jeg er ateist og mener Kristendom og Islam (med flere) har like liten plass i samfunnet generelt.

Ja, jeg er født i Norge, av norske foreldre (etnisk).
Er det alt som skal til? En seier i lotteriet på unfangelsesdatoen?!

Jeg er helt sikker på at det finnes innvandrere i dette landet (både 1, 2 og 3. generasjon) som har mere norske verdier enn meg. Er de i såfall mere norske enn meg?

Hvordan kan man i et land med store ulikheter og variasjoner lage én definisjon på "norsk"?

Hvordan kan man ha så mye nasjonalfølelse når man ikke engang vet hva man føler om?

Som nevnt tidligere i denne bloggen er Tybring-Gjedde (FrP) redd for norsk matkultur som pizza, taco osv.
Betyr det at vi innlemmer det vi ønsker for så å kalle det norsk?
Gjennom media gjør vi i hvertfall det med enkeltpersoner;
Som i saken til Mahad... han er jo tross alt bioingeniør og en ressurs for samfunnet, aka "norsk nok".
Jeg kjenner ikke saken i detalj, så jeg skal ikke uttale meg om utfallet eller lignende.

Jeg finner det bare merkelig at det er en distinkt forskjell på hva som gjør Karpe Diem, Mahad eller meg selv til “norsk nok”!

#norsknok #norge #kongen #mahad #karpediem #spellemann #innvandrere #religion #vg #kommentarfelt

2 kommentarer
    1. JævlaNegerDritt: Denne uttalelsen får du selv stå for, og det er ikke et syn jeg på noen som helst måte deler.
      Jeg har selv bodd i Oslo i syv år og har ikke merket problematikken slik du fremstiller den.
      Og hvor du har din statistikk fra må foglarna vite, men jeg antar toppen av hue.
      Så lykke til videre

    2. For bare 15 år siden så tenkte jeg ikke engang tanken at utlendinger er svin. Jeg hadde ingen problemer med de. Men så kom det flere og flere hit til Norge, jeg møtte flere og flere av dem. Og resultatet er at hvis en utlending prøver å prate til meg nå så slår jeg han rett ned. Og jeg hater utlendinger mer enn pesten.
      Dette er ikke noe jeg har bestemt, jeg våknet ikke en dag og sa “nå skal jeg hate utlendinger”. Dette skjedde fordi 8 av 10 utlendinger er kriminelle dyr. Jeg har møtt dem, jeg har sett hva de gjør, jeg har sett hva de stjeler og jeg har jaget de vekk fra privat eiendom mer enn èn gang. Jeg bodde i Oslo i flere år uten problemer men det dukket opp stadig flere kriminelle dyr uten impulskontroll og Oslo ble bare verre og verre. Så jeg flyttet. De jager nordmenn ut av sine egne hjem og ut av sine egne byer. Venstresiden kaller det `multikultur`. Jeg kaller det et helvetes mareritt av bibelske dimmensjoner. Min søster har blitt antastet, min mor har blitt jaget, jeg har blitt plaget og bestjålet. Dette er ting som aldri skjedde før, jeg var i dette landet i 40 år uten å oppleve slike ting. Derfor hater jeg arabere og negere. De ødelegger alt de kommer i kontakt med. Det er derfor de flykter hit, de har ødelagt sine egne land så nå er de vår tur.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg