Kom dere til valgurnene!

"Han bruker statistikk som den berusede mann bruker lyktestolpen: mer til støtte enn til opplysning." –  Andrew Lang.

Her ligger det mye sannhet… man kan alltids spørre et representativt utvalg og få et slags svar, men hvor presist er det?
Jeg har nå funnet en ting som er enda mindre opplysende enn statistikk, nemlig meningsmålinger i forbindelse med valg.
Dersom et såkalt representativt utvalg gir svingninger på flere prosent fra dag til dag, betyr det at man har spurt noen andre… det blir i hvertfall naivt å tro at gårsdagens spurte har endret mening! 

Men enkelte tror tydeligvis det…
I tillegg har vi kommentarfelter bestående av folk som kanskje burde blitt fratatt stemmeretten på grunn av generell uvitenhet!

Som jeg har nevnt tidligere stemmer jeg venstreorientert… det betyr IKKE at jeg er enig i alt AP sier!
Det betyr at de per nåværende tidspunkt har en helhetlig plattform som jeg ønsker!
Det betyr heller ikke at jeg mener alt FRP kommer med er dumt, at Høyres skattepolitikk er idiotisk.
Men jeg vil ha tilgang på gratis skolegang for mine barn, gratis helseordninger dersom de eller jeg skulle bli syke og trygdeordninger for dem som faller utenfor.
For å få dette forstår jeg at pengene må komme fra et sted, og jeg betaler derfor skatt med glede!
Det er ungdomsskolematematikk – begge sider av likhetstegnet må, ja dere gjettet det, være LIKE!
Man kan ikke redusere/fjerne inntektene og tro at utgiftene kan beholdes eller økes.

Men jeg har også mine tvil om å stemme som jeg gjør… det faktum at en stemme til AP kan bety en stemme til MDG er i mitt hode total katastrofe!
Ta bare E18 problematikken… vi kan ikke ha kjerrevei fra Asker til Oslo – veien strekker seg fra Nord-Irland til St. Petersburg!

Det kan også tenkes at det er en stemme til RØDT – hvis partiprogram i 2005 (da jeg statsvitenskap på vgs) kort oppsummert var; NEI til alt!  

Men uansett; stem det ene eller det andre, men kom dere ut og stem! Tro det eller ei er det det eneste som gir dere lov til å sutre de neste fire årene! Og slutt å si at dere ikke er opptatte av politikk, for det er alle…
Enten du brenner for alkoholpriser, veier, pris på kollektivtrafikk, arbeidsukens lengde, legedekning osv kan det oppsummeres i et ord – politikk!

Min stemme er allerede gitt, og i år ble det en stemme til “De Kristne” med personstemmer til enkelte representanter fra “Demokratene” og “Feministisk initiativ”!
Anbefaler på det sterkeste partiprogrammene til de tre sistnevnte dersom det er sant at en latter forlenger livet!

#valg2017 #statistikk #meningsmåling #ap #høyre #frp #mdg #rødt #dekristne #demokratene #feministiskinitiativ #stem

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg