Påtvunget veldedighet!

Den siste tiden har det på facebook gått ut en “utfordring” som man kan sende videre til venner og bekjente.
Dere har sikkert sett den alle sammen… en like = en krone, en kommentar = fem kroner. Beløpet presenteres etter 24 timer og vippses til barnekreftforeningen.
Jeg har heldigvis ikke blitt “utfordret”, og som en vennlig oppfordring til alle kjente… Gi faen! Det kjedebrevet kommer til å stoppe med meg!

Dere kan si det er fordi jeg er kynisk, egoistisk eller lignende, men ingenting vil være korrekt!

Grunnen er i all hovedsak at jeg ikke deltar på kjedebrev.
Selvfølgelig er støtte til barnekreftforeningen en god ting, og jeg oppfordrer alle til å gi… PÅ EGET INSJ!

Jeg kan desverre hverken bry meg om eller engasjere meg i alt mine venner støtter… for hvem bestemmer hva som er en verdig sak?
Hvorfor er en forening viltigere enn en annen?
Jeg forstår at barnekreftforeningen er viktig for pårørende foreldre.
Det samme gjelder kreftforeningen for alle som er berørt av dette.
Alzheimer for pårørende, foodgården for de som støtter dyrevelferd, LHL and so on…

Det man gjør ved slike kjedebrev er å spille på folks samvittighet og sette de i en situasjon der det blir “umulig” å si nei!
For av en eller annen grunn har det blitt slik at fravær av aktiv støtte… ja, det betyr at man ikke bryr seg!

For meg personlig fører dette presset til at det går en ekstra faen i meg!

Jeg donerer under tv-aksjonen, jeg vippser når bøssebærere kommer på døra, grasrotandelen min går til breddeidrett og det hender jeg kjøper =Oslo utenfor min lokale Rema.

Jeg påstår ikke at dette er nok eller at jeg skal hedres for dette… poenget mitt er at jeg ønsker å oppsøke det selv!
Jeg vil i hvertfall ha meg frabedt å bli satt i en situasjon der mitt valg blir gjort semi-offentlig på facebook eller andre plattformer bare fordi DU synes det er en viktig sak som alle bør bidra til!

Jeg har sett flere bekjente ta utfordringen og det skal legges til at jeg hverken har likt eller kommentert! Det er rett å slett fordi jeg ikke ønsker, under noen omstendighet å være del av en bevegelse jeg ikke støtter!

Så støtt hva du vil og gi så det monner, men ikke press DIN kampsak på meg!

#veldedighet #støtte #donasjon #kjedebrev #viktigfordeg #samvittighet #slutt #detstoppermedmeg

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg