Den perfekte kroppen…

Dette er nok kanskje mest aktuelt for jenter, men som gutt/mann føler jeg allikevel et ansvar!

Under en samtale med samboeren min i går slo det meg at vi, gutter som rase, bidrar til økt kroppspress blant jenter. Og jeg skal forsøke å slå et slag for det motsatte 🙂

Jeg har en forståelse for at klesdesignere, butikker og lignende har behov for modeller for å vise frem klærne sine… alle har vel prøvd et plagg som ser kult ut på hengeren, men som viser seg å være en tragedie på!
Det jeg derimot aldri helt har forstått er hvorfor disse modellene skal være så ufattelig tynne?! Ofte på kanten til, eller over til sykelig tynne!
Men nok om disse…

Det jeg har størst problemer med å forstå hensikten med er modeller som kun er modeller i en egenskap av å være lettkledde, halvnakne eller nakne.
Jeg skal ikke være skinnhellig og påstå at jeg at jeg aldri har kjøpt et blad av typen FHM eller Vi Menn og siklet på midtsidepikene der, men det jeg kan si, uten å lyve, er at det er mange år siden sist!

Problemet med dette er at det er denne typen jenter vi i 16års alderen tror vi vil ha… og når jeg skriver “vi” er det med vilje!
Jeg vet ikke hvordan det er med jenter, men gutter er desverre født som en homogen gruppe og utvikler sjelden egne meninger før i starten av 20 åra.
Vi er enige med den kuleste gutten i klassen… så hvis han liker syltynne jenter med silikonpupper og restilan i store deler av trynet… ja, da er det det vi alle “liker”!
På denne måten vil jeg tro at også gutter bidrar til at jenter spiser bomull, poserer som ender på instagram, ønsker seg silikon til konfirmasjon osv… og for dette vil jeg si unnskyld!
Ingen 16åring tenker på ringvirkningene av sine handlinger og holdninger, men i en alder av nå 30 klarer jeg å se tilbake på ting med en distanse som gjør at jeg kan se det større bildet!

Dersom dere kjøper FHM eller ser på Paradise Hotell… legg merke til neste gang de forteller om egenskapene de ser etter hos det motsatte kjønn. Det er en del som ofte går igjen; jordnær, ha god humor osv.
Jeg må si jeg smiler av ironien… de mest overfladiske menneskene verden har å by på ønsker seg en som er jordnær. I tillegg tviler jeg på at flere av de hadde klart å definere utrykket.
Det å si at de må ha god humor uten å utdype blir omtrent like presist som å si at man liker å lese bøker fordi de inneholder ord!

Grunnen til at tok opp dette er at det faktisk er de kriteriene man ser etter! I hvertfall etter at man har forlatt klanen og begynt å mene noe selv!

Så kjære jenter… Hold ut!
For den rette vil dere være mer enn bra nok… faktisk perfekte akkurat sånn som dere er!
Desverre er det vi, underutviklede gutter, som bruker jævli lang tid på å skjønne det!

Jeg fant (eller hun fant meg) den perfekte jenta i en alder av 27. Og i perfekt legger jeg; hun er passe gal, morsom, jordnær ;), empatisk, omsorgsfull, har rette verdier (for meg)… og ja, hun er jævli fin! 🙂

Så hold ut… det kan bare bli bedre!

#kroppspress #fhm #vimenn #jenter #gutter #paradisehotel #holdut

5 kommentarer

Siste innlegg