St. Valentine

Hei på dere!

Etter noen dager uten innlegg dukket heldigvis denne dagen opp!
Dagen vi velger å feire en katolsk helgen i et land der kirken er Luthersk… det skal selvfølgelig tas med at den Lutherske kirke også har adoptert denne helgenen, men utspringet er katolsk. Blant noen tusen helgener falt valget på akkurat denne… og det passet jo bra!

For det er klart at Valentine passer inn i vårt samfunn! Kommersialisering er noe vi gjør til alle andre høytider, så hvorfor ikke putte inn enda en?
St. Olavsdag ville nok ikke ført til det samme shoppingbonanza!

Og forventningene er skyhøye!
Den ene flotte dagen hvor enkelte forventer at 50% av oss skal være litt ekstra romantiske!

Nå skal det sies (min samboer kan sikkert bekrefte) at jeg er minimalt romantisk… ei heller veldig spontan! Pragmatisk er nok en mere korrekt beskrivelse… og det er vel noe alle jenter verdsetter?!
Så kanskje min avsmak for denne dagen rett og slett springer ut i fra latskap eller mangel på fantasi… hvem vet?

I tillegg har jeg en sterk vegring, som ateist, å feire religiøse høytider! Ja, jeg ser dobbeltmoralen ved at jeg feirer jul og gjemmer meg bak tradisjon… men sånn er det nå en gang!
Bortsett fra at det er deilig med noen fridager bryr jeg meg ikke videre om hverken påske eller pinse!
Allikevel er disse mere tradisjonspreget enn denne tirsdagen midt i februar!
Den eneste grunnen jeg ser til at den har tatt såpass av er butikkindustriens uendelige markedsføring!

PS: jeg støtter heller ikke B&B day bare så det er sagt!

I år, som i fjor skal jeg ignorere Valentine… og jeg er temmelig sikker på at det også kommer til å skje neste år.
Men i morgen 1. Valentinesday-dag, skal jeg nyte en bedre middag på IKEA (lukter nytt innlegg laaaang vei) med min bedre halvdel… ting blir neppe mere romantisk en det!

Og en siste ting… hvorfor virker det som om det er værre å være singel denne dagen enn årets resterende 364 dager?
Det kan godt hende at det bare er noe jeg innbiller meg, men når noe spøkes såpass mye med pleier det vanligvis å ligge en viss sannhet i bunnen!

Uansett synes jeg, hvis vi skal ha disse dagene, at vi skal ta inn flere (helst alle)!
Så neste år syns jeg vi skal finne en dag (hvis den ikke finnes allerede) og slå et slag for “Den hellige Magnus Orknøyjarl”!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg