Jammen, jeg skal jo bare…

God torsdag!

Modalverbet “å skulle” kastes ofte ut sammen med “bare” når enkelte utfordrer normer og uskrevne regler.
Dere har sikkert stått i kø, når noen går rett forbi køen med frasen “jeg skal bare…”. Irriterende, ikke sant?!

Ordet brukes i alle bøyninger… “skal bare”, “skulle bare” osv osv.

Personlig har jeg hatt en del jobber der jeg har sett og hørt frasen brukes i sitt fulle spekter. Og værst av alt… folk blir sure når argumentet ikke holder! Selvfølgelig har jeg også stått i kø, men det er først når man står utenfor man ser tydelig hvor utrolig dumt det er!
Det holder ikke fordi alle andre i køen “skal bare” de også. “Bare” er en subjektiv oppfatning, ikke en objektiv sannhet!
Skal man bare stille et kjapt spørsmål er det i min erfaring slik at man etter det bare skal stille et, to, tre oppfølgingsspørsmål. Køen man da gikk forbi fordi man bare skulle blir da ganske mye lenger!

Hadde du sluppet forbi to, tre stykker som “skal bare” i køen på biltilsynet? Sannsynligvis ikke!
Men enkelte forventer allikevel å bli sluppet forbi når de selv bare skal!

Jeg har ingen statistikk eller tall til å støtte følgende, men jeg gjetter på at en del klager til, for eksempel parkeringsselskapet inneholder setningen; “men jeg skulle bare…”.
Jeg vet (erfaringsbassert) også at fenomenet florerer i møter med politi, helsevesenet, tollvesenet osv.

I tiden jeg gikk på skolen ble det også brukt, forsøksvis, som unnskyldning for å komme for sent! Uten at jeg husker det kan det godt hende jeg har ytret ordene selv!

Det brukes også i andre sammenhenger… for eksempel har vi et stykk Trump som, når tatt i løgn har brukt “alternative fakta”. Hvorfor? “Skulle bare” understreke et poeng!
Minus og minus blir pluss, men løgn pluss dårlige argumenter blir ikke fakta!

Så “skal vi bare” legge “argumentet” dødt?

#skalbare #argumenter #funkerikke #trump #kø #normer

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg