Du er dust – nei, du er dust!

Hei og god morgen!

Vi er nå godt i gang med 2017… valgåret 2017!
Selvom meningsmålinger og dekningen av disse er relativt jevn all over, intensiveres den forståelig nok inn mot valget.
Dette fører igjen til at alle partier skal uttale seg i hytt og gevær om egen og motstanderes frem- og tilbakegang.
Det er jo ikke vanskelig og forstå at høyresiden gleder seg over venstresidens tilbakegang og visa versa… men er kommentarene, nyhetssakene og reportasjene nødvendige?
AP gikk nylig kraftig tilbake, og FrP “stjal” en del av disse velgerne. Blir ikke en uttalelse fra Siv Jensen i dette tilfelle relativt pleonastisk?

Jeg har så lenge jeg kan huske vært opptatt av og interessert i politikk… dvs. at jeg har lest artikler, intervjuer og fulgt debatter inn mot valg slik at jeg på valgdagen kan ta en informert beslutning om hvilken lapp jeg skal putte i postkassa.
Jeg har også full respekt for at andre har andre kriterier som utgangspunkt og derfor stemmer annerledes! I hvertfall så lenge det er bassert på et helhetlig politisk ståsted… forståelsen min er mindre når den basseres KUN på enkeltpunkter som “nei til ulv”, “billigere alkohol” eller “fuck NATO”. Hvilken stand som har de beste vaflene bør også være irrelevant!
I mitt hode har det alltid vært et problem når enkelte partier slutter å snakke om sin egen politikk, men i stedet, utelukkende angriper andres. Og slik var det da jeg startet å følge med… enkelte (nevner ingen spesifikke) partier gjorde det! Men den siste tiden syns jeg alle partier har gått over til den strategien… og det smitter over på en del velgere!
Vi stemmer ikke Høyre fordi politikken deres er den beste, men fordi vi er imot enkeltpunkter hos AP. Vi stemmer AP fordi vi synes innvandringspolitikken til FrP er inhuman… and so on!
Partiet som får min stemme får ikke denne fordi jeg er enig med dem i alt, men fordi jeg prøver å se hvilken helhet jeg ender opp med. Men av overnevnte grunner blir denne helheten vanskeligere og vanskeligere å finne!!

Og alle partier angriper ironisk nok de som sitter i posisjon for å bryte valgløfter og bruker det for alt det er verdt. Dette er ironisk fordi; alle partier bryter løfter. FrP som nå sitter i regjering får kritikk av AP for å bryte løfter, mens de selv kritiserte AP for å bryte løfter når de satt i opposisjon… det hele er en loop der ingen er bedre enn forgjengeren, og etterfølgeren kommer til å bli lik!

På samme tid mangler vårt politiske system gjennomslagskraft… enkelte ganger mer enn andre! Hvordan kan man forvente at en mindretalls- koalisjonsregjering skal få gjennomført noe i henhold til noens løfter? Først må kompromisser inngås innad før det må få flertall i et samlet Storting. Man trenger ikke være rakettforsker for å forstå at store kameler må svelges og at utfallet ikke blir likt utgangspunktet. Jeg unner ikke engang min værste fiende å delta i denne typen budsjettforhandlinger!
Denne modellen fører også til at knøttepartiet får langt mere makt enn hva valgresultatet ga dem… og det blir vel litt feil at partier som såvidt har kloret seg over sperregrensa skal sitte med det avgjørende ordet? De har fire fuckings prosent i ryggen!
Hadde det vært opp til meg hadde vi hatt ettpartiregjering. De må fortsatt ha støtte i Stortinget, så hva blir forskjellen? Da hadde vi sluppet kompromiss i kompromiss!

På toppen av alt dette lever vi en tid hvor alle er så jævli opptatt av å være politisk korrekte. Man kan sjelden kritisere ting man er uenig i uten å få et stempel av motstandere. Er man pro innvandring er man kommunist, motstander av Norsk kultur osv. Stiller man seg kritisk til innvandringen er man rasist, muslimhater eller lignende. Til å snakke høyt om et åpent og inkluderende samfunn er vi generelt utrolig stigmatiserende. Personlig skulle jeg ønske vi kunne ta imot ALLE som trenger det, men kapasiteten og systemene må være der FØRST! Og slik jeg ser det per nå, er det ikke slik.

Så min oppfordring til alle politikere inn mot kommende valg er følgende; snakk om egen politikk fremfor å kun kritisere andres!
Jeg ønsker i hverfall å stemme FOR noe, og ikke bare imot noe annet!
Jeg vil vite hva jeg får, ikke bare hva jeg “slipper”!
Jeg vil være pro, ikke anti!

#politikk #valg2017 #snakksak #kritikk #værpro ikke #anti #brutteløfter #kompromiss #ulv #nato #alkohol #innvandring

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg