NRK-lisens

Gledelig jul (for det heter det fra og med i dag) fra Bastø 3!

Dagens tema skaper masse engasjement året rundt – hvert år! Det skaper frustrasjon, irritasjon, sinne og hat!
Jeg snakker selvfølgelig om kringkastingsavgiften – bedre kjent på folkemunne som NRK-lisensen.
Grunnen til at dette passer bra i disse juletider er at antallet som kan bruke argumentet, “jeg ser aldri på NRK”, er langt lavere.

Men tror dere virkelig at denne lisensen pålydende 2834,70 kroner kun går til å drifte NRK 1, 2 og 3?
Den dekker mere enn som så… flere radiokanaler, eventueller nødmeldinger med mere er også finansiert av denne årlige ganske lave utgiften!

Personlig mener jeg at alle burde betale over skatteseddelen og det ser vel også ut til at det kan bli slik.

Når alt dette er sagt skal kan jeg innrømme at jeg ikke betaler lisens da jeg ikke har noe form for mottakerutstyr. Det er jo tross alt bestemt at man må ha dette for å være lisenspliktig. Når det blir innført over skatteseddelen kommer jeg heller ikke til å betale med glede… det skyldes ikke hva det går til eller beløpet, men måten NRK og deres kontrollør opptrådte på når vi hadde disse på besøk i oktober i fjor.

For å begynne fra starten: jeg og min samboer hadde så godt som nettopp flyttet inn (ca et kvarter tidligere føltes det ut som) da kontrolløren stod på døra.
Han spurte aldri om å komme inn men stod kun i inngangspartiet i svært dunkel belysning. Vi besvarte hans spørsmål så godt vi kunne og informerte om at vi hadde tatt over noe greier etter forrige beboere som vi ikke visste hva var. Han var hyggelig og behjelpelig og sa at han kunne sjekke hva som var registrert tidligere å ta kontakt igjen – det ga jo også oss tid til å få sortert ut utstyr og sett hva vi hadde. Det viste seg å kun være moden og router by the way!
Vi signerte på utført kontroll – trodde vi! Vi fikk en gjenpart som ble lagt i skuffen og tenkte ikke mere på det!
Hvor lang tid det tok husker jeg ikke, men regning fikk vi i hvertfall – regning for et produkt vi ikke var i besittelse av! Sånt gjør meg forbanna… vi studerte gjenparten vi hadde fått og når vi til slutt fant frem stjernekikkerten kunne vi se en liten, utydelig prikk nede i hjørnet av boksen der det står “har tv eller annet mottakerutstyr”.

Jeg forsøkte å ringe til NRK, noe som er nytteløst ettersom telefontiden deres er omtrent like forutsigbar som Lene Aleksandras seksuelle legning. Det vil si at telefontiden til lisenskontoret er ca hver tredje fullmåne, annenhvert skuddår mellom 11 og halv 12.
Tilfeldigvis hadde jeg fri på akkurat en slik dag, men da hadde de “desverre” problemer med telefonlinjene og jeg ble oppfordret til å ta dette per e-post.

Som sagt så gjort… jeg forsøkte å holde meg saklig, noe som kan ha feilet ettersom jeg hadde mest lyst til å avlive hele gjengen på minst mulig human måte! Jeg skal ikke gå inn på innholdet, men etter mye frem og tilbake mottok jeg en kopi av originalen. Der forventet jeg å se en liten prikk, men det som møtte meg var et kryss på størrelse med Sinsen – dokumentforfalskning der altså!

Mitt siste svar var at jeg godtok lisensen for 2015 under forutsetning av at de sendte en ny kontrollør slik at jeg kunne få bevist at jeg ikke hadde slikt utstyr. Dette tok de tilfart og dreit i og lisens for 2016 ble også mottatt.
Den er ennå ikke betalt da jeg bare fortsetter å klage til (forhåpentligvis) de går lei!

Så kjære NRK. Få lisensen over skatteseddelen så skal jeg betale, om enn ikke med glede.
Men dersom deres bedriftshelsetjeneste ikke skal få det vanvittig travelt anbefaler jeg dere å holde kontrollører laaaangt unna min dør i fremtiden!

#nrk #lisens #nrklisens #forbanna #regninger #tv #radio #dokumentforfalskning

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg