Ribbe av gulrot?

God 4. søndag i advent!

Hva passer vel bedre i disse mattider enn et oppgjør med tidens helse- og mathysteri?
Alle virker å ønske å spise sunnere, mere grønnsaker og mindre fett and so on…
Jeg burde nok selv spist mere frukt, men akkurat grønnsaker er jeg god på da middagen stort sett inneholder en form for proteinkilde og grønnsaker. For man må spise en del grønnsaker for å få metthetsfølelsen som pasta, ris eller potet gir.

Men i Norge og verden generelt finnes det mennesker som påtar seg oppgaven å skulle lure i oss mere grønnsaker – dårlig kamuflert som noe annet!
Hvis noe inviterer meg på hamburgere så forventer jeg faktisk at disse ikke er laget av gulrot, kikerter, linser eller annet. Vegetariske alternativer er ofte dårlige alternativer. Og samtidig som de finner opp alternativene innrømmer de at kjøtt er best. Det er jo tross alt det de prøver å etterligne!
Så kall det i hvertfall det det er! Så hold vegetarrettene vegetariske og la resten være!

Med jevne mellomrom er det bacon som skal erstattes. Og det skal erstattes av laks, kalkun eller sopp. Speilegg og stekt sopp er sikkert godt det, men lengre unna bacon er det vanskelig å komme! Man kan ikke kalle det bacon bare fordi det stekt og i tynne skiver.

Og en annen gruppe er bakerne (hobbybakerne).
Alle disse grufulle kakene… “den er kjempesunn altså”. “Den er laget på soya, uten sukker, mel og kakao”. Det alle glemmer å tilføre er “den smaker heller ikke noe særlig god”.
Og hvorfor skal vi på død og liv utvikle kaker som kan spises hver dag? Er det ikke bedre å kose seg med en god kake til bursdager og andre spesielle anledninger? Jeg vet i hvertfall hva jeg vil ha!
Dersom man har et ønske om å spise kaker hver dag er det kanskje hva som spises som bør endres og ikke nødvendigvis ingrediensene?!

Til jul skal jeg kose meg med ribbe av gris, saus laget på ribbefett og riskrem av grøt og kremfløte. Kakene skal inneholde sukker og godteriet skal være godteri med alt det innebærer… og alt dette skal jeg gjøre med god samvittighet!

2 kommentarer
    1. Her treffer du spikern på hodet synes jeg!! Er så lei av såkalte “eksperter” som skal legge føringer for hva folk spiser. Bruker man sunn fornuft klarer man jo LETT å ha en sund livsstil. Er jo bare å ikke overspiste hvert måltid det. Selvom det er lettere sagt enn gjort i disse juletider!!!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg