Jenter i forsvaret?

God lillelørdag!

I dag har jeg en skikkelig overflod av irritasjon på lager.
Og JA, overskriften er ment for å provosere (forhåpentligvis så mange som mulig), men slapp av… dette er ikke kvinnefiendtlig.
Jeg vet i hvertfall at jeg har én bekjent som støtter meg og det er alt jeg trenger.

Litt info før vi setter i gang;
Ja, jeg har selv vært i forsvaret og selvom min tjeneste etter rekrutten var relativt slapp føler jeg at jeg kan uttale meg. Det var jo rekrutten som var gøy… med slit, svette, tårer og et felleskap gjennom hat til våre befal.
Nei, jeg var ikke i forsvaret før krigen så det motsatte kjønn var representert.
Ja, jeg mener vi bør ha jenter i forsvaret og at forsvaret bør ta imot alle som ønsker å være der!

Forsvaret er ikke en ettårig fritidsaktivitet for de som ikke vet hva de skal gjøre etter videregående. Forsvaret forbereder, trener og driller oss (les vernepliktige) på krig.
De opererer ikke med “hadde du giddi” eller “når du får tid”. Ordrer skal følges blindt og det er denne evnen som skiller en god soldat fra en dårlig (jeg var i retrospekt ingen spesielt god soldat).
Det er et fullt år med pause fra å tenke selv… for tenke selv, det skal du IKKE i forsvaret!!

Alt dette startet med saken der et befal ble refset for å ha beordret bading… nakenbading. Bading er vel i og for seg feil da det ikke var et fornøyelsesbad, men kroppsvask som skulle utføres. En kvinnelig soldat reagerte og fikk saken sin opp i VG.
Det hører med til historien at alle mannlige soldater fikk ordre om å snu seg vekk og ble refset hvis de ikke adlød. Så… storm i vannglass der altså!
Uansett fikk saken såpass mye omtale at befalet ble relokalisert og mere til. Det får meg til å lure på om denne jenta kunne fungert i krig?! Og i såfall… hva tror hun krig er?

Nylig blusset min irritasjon opp igjen da en rekke kvinnelige soldater klaget på de sanitere forholdene i leir. Det var for få dusjer… fire dusjer på 70 personer hvis jeg ikke husker feil. Jeg skal ikke påstå at dette er bra, men det er ikke et problem enestående for jentene slik det ble fremstilt i VG (igjen). Når jeg var inne tror jeg det var fire dusjer på 120 mann og fire vasker der 120 mann skulle barbere seg… helst på tre minutter.
Det kan godt være dette er en HMS-sak internt i forsvaret, men det er faen ikke en mediasak!
Den biten med innsyn i dusjen er selvfølgelig ikke akseptabel, bare så det er sagt.

I forrige uke dukket det opp nok en mediasak fra forsvaret. Her stod det bare nevnt at over halvparten av klagene var fra jenter. Dette kan jo i realiteten bety 51% som gjør at halvparten også var gutter. Det fører til at mitt irritasjonsfokus har skiftet. Jenter er ikke problemet, dagens vernepliktige er problemet!
Flere soldater (og foreldre) hadde klaget på… hold deg fast… nærkamptrening gjør vondt. NO SHIT, SHERLOCK!!
Hva faen hadde dere trodd? At skytetreningen foregikk i form av Call of Duty og nærkamp på Nintendo Wii?
De som stod frem anonymt (det hadde faen meg jeg gjort også) i media, kunne fortelle om de traumatiske opplevelsene fra de mistet pusten og fikk en blåveis.
Jeg personlig hadde ikke nærkamptrening i forsvaret, men trener Thai Boksing to ganger i uken. Og ja, det gjør vondt. Jeg har siden januar hatt permanente blåmerker på knær, hoftekammer og ankler. Jeg har sprukket et øyebryn og lårhøna jeg har hatt siden sommeren er endelig på vei til å slippe taket.
Det jeg samtidig har innsett er at kampsport har langt mindre skadepotensiale enn for eksempel bedriftsfotball, ishockey og en tur på fylla, noe jeg antar de gjør med glede.
Så kan dere si at jeg gjør dette frivillig… men det gjør jo for helvete disse soldatene også. Allmenn verneplikt er fjernet.

Forhåpentligvis blir det aldri krig i Norge, men hvis det skulle skje er det dere som skal forsvare oss.

Så GROW A FUCKING PAIR og vit at jeg setter min lit til HV.

2 kommentarer
    1. Aktualitet: det vil nok også komme dagsaktuelle ting. Føler jo at dagens hadde relevans med tanke på forrige ukes “nyhetssak”. Men det skal være med i tankene videre

    2. Du tar opp mange saker det var mye blest om i media for flere år siden. Kommer det omtale av noen litt mer dagsaktuelle saker på bloggen din?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg