Kjønnsdiskriminering?

Hei igjen!

Dagens innlegg er hverken noe som irriterer eller provoserer meg på noen måte, men mere en generell undring og noen refleksjoner jeg har gjort rundt dette.

Dagens innlegg skulle egentlig handle om noe helt annet, men noe annet fanget min oppmerksomhet.

Vi har vel alle fått med oss diskusjonen rundt han/hun og debatten rundt det å innføre hen. Jeg vet ikke engang om det noengang falt noen avgjørelse på området, og i såfall vil det ta meg lang tid før dette blir en del av mitt vokabular. Det er ikke fordi jeg ser noe problem i det, men gammel vane osv…
Når en kamerat tidligere i dag gjorde meg oppmerksom på at Tinder skal starte opp med 37 valgmuligheter for kjønn, da begynner probleme å oppstå i mitt hode. Jeg klarer ikke helt å riste av meg følelsen at dette er forsøkt før uten spesielt hell (dog ikke når det gjelder kjønn).

En eller annen gang bestemte en “smart” mann seg for å dele menneskerasen inn i ulike grupper bassert på hudfarge. Jeg sier smart fordi vi må i hvertfall annerkjenne at vedkommende sannsynligvis var sett på som smart av omverdenen… ellers ville det vel aldri blitt noe av?!
Utfallet av dette kjenner vi jo alle godt til… mennesker ble solgt, kjøpt og satt i tvangsarbeid til de døde kun bassert på hudfarge.
Forskjellige retninger har tatt form som følge av det denne mannen bestemte… vi snakker da selvfølgelig om ytre høyre. Dere vet de som roper høyt om at “den hvite rase” er alle overlegne (ironisk nok kommer sjelden disse prakteksemplarene selv fra øverste hylle).
Og det kan vel uansett tenkes at KKK, Hitler, Vigrid og andre likesinnede ikke hadde hatt like stor gjennomslagskraft dersom alle mennesker hadde vært ansett som like fra begynnelsen?!
Og frasen “jeg er ikke rasist, men…” hadde neppe eksistert. Det ironiske med den setningen er at alle rasister omfavner den… og den er jo så lett å gjennomskue. Personlig hadde jeg satt mere pris på ærlighet enn et forsøk på å kamuflere det inn i en setningsoppbygning som liksom skal gjøre det greit.
Start på den setningen og jeg begynner å bli irritert allerede rundt kommaet.

På et annet tidspunkt i historien var det en annen idiot (ja, her har spaden blitt spade) som fant ut at seksuell legning, det må settes i bås. Noen har en parafilia (bruk google) ulik min og disse menneskene vil ikke jeg assosieres med.
Dette førte med seg en kriminalisering av homofili som på 1500-tallet resulterte i brenning på bål… heldigvis lenge siden, men fortsatt en av mange mørke flekker i menneskehetens historie.
Som dere sikkert har fått med dere ble straffeloven av 1902 nylig erstattet av straffeloven av 2005. I førstnevnte kunne homofili straffes med fengsel inntil et år – en paragraf som ble stående til 1972, noe som i historisk målestokk var i går. Og det er uten tvil for moderne tid å regne.
Og fortsatt til denne dag eksisterer trakasering av homofile i Norge. En nesten identisk setning gjør seg gjeldende; “jeg er ikke homofob, men…”. Men hva da? Enten er du det, eller så er du det ikke!

Det finnes ingen gråsoner innenfor rasisme og homofobi. Og i såfall skal vi være obs på disse gråsonene… det er disse holdningene foreldre sprer til sine barn og som lar trakasering og forskjellsbehandling overleve.

Så hva har disse to med han/hun/hen debatten å gjøre.
Bare følgende:
Når i historien har noen vært tjent med å settes i bås?
Vi, Norge, Verden har siden slavetiden jobbet med å viske ut “raseskiller”. Vi har jobbet for å bedre homofiles rettigheter og vi jobber stadig for et mindre stigmatiserende samfunn (enkelte av oss i hvertfall).
Skal vi gjøre samme feil og starte på nytt med en ny gruppe?
Kan vi ikke bare definere oss alle som mennesker? Med like rettigheter, samme beskyttende lovverk og den samme respekten for hverandre uavhengig av hudfarge, seksuell legning eller hva vi definerer oss som.

Av historie lærer vi at vi ingenting lærer av historie!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg