Julegrøt på pizza?

God 12. desember.

Vi er halvveis til julaften og fråtsingens høytid er over, bak og foran oss!

Dagligvarebutikkene er tro mot sine kunder og selger julevarer til kraftig redusert pris. Jeg har enda ikke sjekket det ut, men har friskt i minne fjoråret der surkål kostet en krone og julegrøten en femmer (husker ikke eksakt). Dette burde resultert i at folk klarte å handle billigere i julen, men den gang ei.
I stedet fikk vi en haug av nye interessante sideretter til alle eksisterende middager. Surkål til taco, grøt på pizza og nøttemiks i den brune sausen. For det er jo dette som må ha skjedd?! Hvorfor ellers skulle gjennomsnittsnordmannen ha bruk for ti pakker surkål en gang i uka?
Grøt er jo i og for seg godt det… men fjordland? Hver dag?
Den ene gangen (utenom juleaften) jeg spiste surkål i fjor fikk jeg napp i butikk nummer tre. Alle andre var utsolgt.
Og gløgg… det er en sånn varm drikk man bygger opp i sitt eget hode og som skuffer hvert eneste år (med mindre mesteparten er rødvin såklart). Allikevel var flere butikker utsolgt for nøtte/rosinmiks.

Så kan dere jo si; det er jul bare en gang i året. Mere feil er det ikke mulig å ta. Rett over grensa til vårt kjære naboland er det jul fra 09-21 365 dager i året.
Har dere noen gang sett noen på den lokale rema-butikken som har med seg hele slekta for å dra hver sin overlastede handlekurv gjennom kassa? Trodde ikke det!
Men på harry-handel er noe sånt et vanlig syn.
Personlig liker jeg å ta en tur til sverige og hente kvota med vin, snus og øl. Ofte tar jeg en tur innom maxi-mat for å dra med en pakke bacon og litt andre ting. Men jeg har aldri blitt sett drassende på 10-15-20 brett cola bare fordi det er billig. For billigere blir det ikke, det blir dyrere… og man drikker mer av det!

Så kan dere igjen si at en sverigetur er unntaket. Og igjen tar dere selvfølgelig så jævli feil!

For harry-handel var ikke nok… vi må ha black friday til Norge. Black friday har sitt opphav i at røde tall skulle bli svarte før året var omme. Men det gir vel de fleste av dere blankt faen i bare det er billig… og billig er det!
Og billig KAN være bra! Men folk går jo totalt amokk. Vi har alle hørt eller lest historiene der folk drar varer ut av hendene på barn, krangler og slåss om den siste stavmikseren og nesten tramper hverandre ihjel når dørene åpner.
Men vi sparer jo penger sier dere… igjen må dere korrigeres.
Jeg har selv vært på black friday på Norwegian Outlet en gang – aldri igjen!
Der var jeg i hvertfall vitne til at de avduket en pall med stekepanner (et såkalt timeskupp). Det var maks tre til hver og ja de var billige (ca 700 av). Jeg skulle ikke ha stekepanne og stilte meg opp for å observere køen. Der stod det en mor med datteren sin som jeg anslår kan ha vært rundt 12 år. De hadde tre stekepanner hver, så det har allerede sluttet å være billig for lenge siden. Det hele toppet seg da også far stilte seg opp med tre stykker. Meg bekjent er ikke srekepanner en daglig forbruksvare, og hvis det i denne husholdningen faktisk er det burde kanskje heller pengene vært brukt på kokkekurs!

Vi feirer rett å slett at ting er billig ved å kjøpe så mye at det blir dyrere!

Så til dere som trodde vi feirer jul;
Nordmenn feirer ikke jul, vi feirer fråtsing… og det gjør vi året rundt! 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg