Selektiv likestilling!

Jeg vil tro at min foreldregenerasjon, og spesielt kvinnene i den har et litt annet syn på likestilling og dens kamp enn det dagens unge har.
Det kan i og for seg være bra å få inn litt frisk blod, med nye synspunkter, kampområder, holdninger og meninger!

Problemet som jeg synes jeg ser som en trend er at likestillingen nå, blant unge, har fått en slags selektiv vridning.

Da jeg avtjente min verneplikt var det prosentvis langt færre jenter i forsvaret enn det er i dag. Kanskje ikke så rart ettersom alle gutter på 18 ble innkalt med mindre de manglet begge bena og du så de noen år senere på tv-programmet "Ingen grenser".
Folk jeg kjenner med legeerklæringer som frarådet militærtjeneste på det sterkeste måtte si fra seg studieplasser, slepe seg til Madla for å bli dimmitert etter 48 timer.
"Ojda, legen hadde visst rett"!

Så kom jentenes inntog i forsvaret, men uten verneplikt som guttene var vant til.
Invitasjon til sesjon.
Jeg husker ikke ordrett hva det stod på min innkalling, men å kalle det en invitasjon er å dra det jæææævli langt!

Jeg er helt sikker på at omstruktureringen og jenters inntog har vært til det bedre for forsvaret. De som er der, de vil være der – og det er veldig bra!

Men måten det ble innført/gjennomført på kan neppe kalles likestilling!

Sist ut nå er foreldrekvoten – 30 uker delt på midten og 16 til fri disp. Og igjen starter sutreorkesteret – det handler om amming og tilknytning til barnet.
En eller annen blogger skrev nettopp et innlegg der hun refererte til en studie som anbefaler fullamming i opp mot to år. Er det da samfunnets jobb å legge til rette for dette gjennom betalte permisjonsløsninger?
Jeg er overbevist om at ammemafiaen på fødeavdelingen anbefaler morsmelk til langt over konfirmasjonsalder hvis du spør.

Og hva med far oppi det hele? Eller hva med de familiene som ønsker en likere fordeling? Eller kanskje noen av ymse grunner ønsker fordelingen den andre veien?!
Jeg må tydeligvis minne om at fedrekvoten var på 14 uker inntil 2014 da den ble satt ned til ti av Solberg-regjeringen – altså bare én uke mindre enn den nye modellen!

Altså er vi tilbake til nivået fra 2013, men med enda større valgfrihet for hver enkelt familie!
Mor kan vel også meg bekjent velge å bli lenger hjemme uten lønn, og far kan forskyve sin permisjon.

Men slutt nå for faen all klaging på alt! Dere får ikke i både pose, sekk, bag og koffert!

Og dere kan ikke få likestilling der dere vil og forskjellsbehandling der det passer!
Det ligger implisitt i ordets to første stavelser!
Samtidig er det umulig for samfunnet, og verden generelt, å innfri et hvert individuelt krav og/eller ønske!

#permisjon #likestilling #foreldrekvoten #mammaperm #pappaperm #forskjellsbehandling

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg