Barnetrygden er en vits!

Som de fleste sannsynligvis er klar over, er det å få barn langt i fra noen god økonomisk innvestering!

Det er heller ikke slik at jeg mener det bør være det. Den økonomiske delen av det burde, ved siden av andre ting, vær en grunn til å avvente eller avstå fra å få barn (ev få mange).

Uten at jeg kan si det med sikkerhet vil jeg anta at det å ha barn er dyrere i 2018 enn det for eksempel var for 20, 30 eller 40 år siden.
I vårt utbrettende samfunn, der instagram er det gjeldende utstillingsvinduet, har kvalitet og merkeklær blitt innført også for de aller minste.
Vellykkethet blir overført til neste generasjon før de i det hele tatt er klar over det. Samtidig som Polarn o pyret finner 199,- som en passende pris for 98cm bomull, og barnevogner koster det samme som en pent brukt Skoda ruller forskning videre.
Ergonomiske bilseter, vippestoler og matskjeer som fremmer barnets utvikling har ført til at barn har blitt en business.

Og vi uvitende foreldre går fem på… ofte er huset fullt av disse tingene lenge før barnet er påtenkt… busesugere, steriliseringsapparater og klær som passer frem til konfirmasjonsalder er på plass i løpet av første trimester.
Babybutikler har blitt det nye IKEA – du skal bare ha en kjele, men ender opp med ubrukelig dritt og telys til flere tusen kroner før du har nådd kassa!

Og er det strengt tatt nødvendig å ha teknisk lego liggende i en eske fra barnet blir født i tilfelle han/hun skulle like det om ti år?

Er det rart prisene blir presset opp?

På et eller annet tidspunkt skal denne vakre lille skapningen begynne i barnehage, og på den måten suge enda mere penger ut av foreldrenes budsjett.
Makspris (2018) ligger på 2910 kroner, og barnehagene står fritt til å kreve matpenger i tillegg.
Som et slags substitutt for denne utgiften ble kontantstøtteordningen innført, og kan i maks tilfelle (tall fra 2017) generere en inntekt på 6000 i stedet for overnevnte barnehageutgift.
Flott for noen, negativt for andre tenler i hvertfall jeg!
Det er ikke alltid lett å få deltisplass i barnehage, og alternativene blir derfor alt eller ingenting.

Jeg tror jeg har mine ord i behold når jeg påstår at majoriteten av de som benytter seg av ordningens fulle utbytte, ikke er de mest ressurssterke i samfunnet!
Integrering går i dass da barnet ikke blir sosialisert gjennom lek og omgang med andre barn, og mor (som oftest) faller utenfor samfunnet i form av å gå hjemme.
Naturlig språkutvikling hemmes hos begge, og en ond spiral er påbegynt!

Jeg sier ikke at ordningen bør legges ned, men kanskje man bør vurdere andre tiltak? Subsidiert barnehage, flere deltidsplasser kanskje?

ELLER HVA MED Å ØKE BARNETRYGDEN SNART?

Barnetrygden er per nå en symbolsk sum på 970 kroner.
I det glade året da Moss fotballklubb feiret min fødsel ved å bli seriemestere (1987), lå barnetrygden på 515 kroner.
Med omgjort kroneverdi tilsvarte dette i 2011 931 blanke norske kroner.
Altså har denne symbolske summen økt med 39 spenn på 31 år – altså 125 øre i året!

Lurer på hvilken arbeidstaker som hadde godtatt den lønnsøkningen? 🤔

Som jeg innledningsvis skrev mener jeg ikke at man skal profittere på å få barn, men kom igjen a?!

Barnetrygden er en symbolsk vits – og den er ikke morsom en gang!

#barnetrygd #økonomi #barnehage #integrering #1987 #2018 #utstyr #barnevogn #kontantstøtte #erdetenspøk

11 kommentarer
    1. Runar: Nei, jeg vil ikle ha mere penger for å få barn. Men etter 30 år på samme nivå er det kanskje på tide å se etter alternative løsninger. Enkelte løsninger vil kanskje til og med føre til økt lønnsomhet for samfunnet ved flere i jobb og dermed økte skatteinntekter.
      Det å ønske en omstrukturering kommer ikke av grådighet fra min side, men jeg oppfatter det som barnetrygden er noe som i lang tid har vært “glemt”.

      Samtidig er jeg med på å betale for folk som går på trygd, og i forhold til disse er subsidiert skole og tannlege piss i havet.
      Jeg er uansett for en økonomisk plattform der alle bidrar til felleskapet slik at også de som faller utenfor har en sjanse. Det betyr allikevel ikke at jeg må være enig utformingen i alle aspekter.

      Men morsomt å diskutere med deg. Du har absolutt gode argumenter, og hovedforsljellen er non uenighet om politisk plattform.

      Ha em fin sommer videre! ?

    2. Misset poenget? Var ikke poenget ditt at du ville at staten skulle gi deg mer penger for å ha barn? For du sier jo flere ganger at du får lite støtte, at beløpet har økt lite de siste årene osv.
      Hvem tror du nyter mest av gratis skolegang? De MED barn eller de UTEN? Hvem nyter best av gratis tannlege for barn osv?
      Det er ikke bare de uten barn som betaler nei, det er helt riktig, men får de like mye igjen? Jeg trodde at man valgte å få barn…… og så skal man få kompensasjon for at man har valgt å få barn?
      Jeg har selv barn, men jeg føler det er svært urettferdig at de uten barn skal betale for meg. Men det føler kanskje ikke du? Jeg ønsker at alle skal betale for de tjenestene de selv bruker.

    3. Runar: Du har misset poenget med at dette er et tankespinn. Samtidig som du tydeligvis er av den oppfatning at mine barn spiser opp dine skattepenger uten å se det større bildet ang skatt.
      Jeg betaler også skatt, bidrar til felleskassa som også DU uten barn drar nytte av.

    4. Anna: Hvordan i all verden får du dette til å handle om de kongelige? Ja, våre barn er vårt ansvar! Men det har da ingen sammenheng med å mene at det er rart at barnetrygden er på samme nivå som for 30 år siden.
      Og nei, jeg glemte ingenting. Jeg er evig takknemmelig for tingene du nevner, men det betyr ikke at andre ting ikke kan forvedres, effektiviseres osv.

    5. Runar: Men for å svare på spørsmålene dine. Nei, jeg mener ikke både og, eller at DU skal betale for mine barn. Jeg påpeker bare at det er litt rart at beløpet er det samme som for 30 år siden.
      Samtidig er det ikke kun de uten barn som betaler for de med barn, og jeg betaler også skatt – den samme skatten som gjør at DU kan gå sykemeldt utover 16 dager.
      Og ja, jeg er glad for at vi i Norge har gratis skole o.l.

    6. Du har ikke lyst til å si hva jeg har misset?
      For du skriver jo:
      “ELLER HVA MED Å ØKE BARNETRYGDEN SNART?”
      “Jeg sier ikke at ordningen bør legges ned, men kanskje man bør vurdere andre tiltak? Subsidiert barnehage, flere deltidsplasser kanskje?”
      “Som jeg innledningsvis skrev mener jeg ikke at man skal profittere på å få barn, men kom igjen a?!”

    7. Så du vil at barnetrygden skal økes, og at staten skal betale mer for barnehageplassen?
      Med andre ord: du vil at de UTEN barn skal betale mer for at DU kan ha barn….
      Har du tenkt på at barn får gratis skole? At staten bruker omtrent 200 000,- kr per elev per år i skole? Og hvem betaler? Det er de som ikke har barn…. og her sitter du og klager over at du «bare» får 1000 kr i måneden for barnet, og at du må betale en minisum for at DU skal ha anledning til å gå på jobb?

    8. Dette innlegget er forkastelig. Du prater jo ikke om oss normale foreldre, men de kongelige eller PIlotfrue. Enig med at barnetrygden kunne vært litt høyere pr.barn, men det er vi foreldre som skal oppdra forsørge barna våre, ikke staten. Du glemte at å ta med at norske barn har gratis skole, gratis legehjelp, gratis sykehus og ikke minst gratis tannlege.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg