#metoo eller #freethenipple

For meg fremstår det som ganske tydelig at disse populære kampanjene har et felles mål – fremme kvinners råderett over egen kropp!
Jeg finner det meget vanskelig å være motstander av dette målet, og er heller ikke det!

Men som en kverulant må jeg innrømme at jeg finner noen punkter å plukke på!

Disse to feiende flotte emneknaggene gjør utelukkende mye godt for å fremheve kvinners rettigheter og forhindre uønsket seksuell tilnærming!
Allikevel er det for meg liten tvil om at på enkelte punkter, hos enkelte stemmer, slår de to # beina under hverandre mere enn noe annet!

Se for dere følgende scenario: jeg, en mann på 31 ligger på stranden og prøver å forvandle det gustengråe eksteriøret til en litt mørkere nyanse av hvit før sommeren er over. Ettersom #sommerkroppen2018 er omtrent like vellykket som 2017-versjonen, 2016, 15 osv har jeg en brukbar mengde moob å ta tak i.
Og noen tar seg friheten og gjør det…
Det er klart jeg hadde hevet et øyebryn eller tre (om jeg hadde hatt det), og selv om jeg ikke vet hvordan jeg hadde reagert er det fair å si at oppførselen er upassende, rar og på kanten til suspekt i en seksuelt ladd retning.
Jeg tviler allikevel på at jeg hadde fått førstesideoppslag dersom jeg hadde påberopt meg seksuell trakassering… eller?!

Jeg vil understreke hardt og brutalt at jeg på ingen måte støtter eller oppfordrer til boobgrabbing, men at det må være lov å stille et visst krav til “likhet for loven” i et samfunn som jobber for å viske ut forskjeller!

For enkelte stemmer, rosabloggere og andre, bruker masser av tid, energi og (jeg mistenker) all hjernekapasitet de besitter for å normalisere og avseksualisere kvinners bryster før de i neste åndedrag påberoper seg å være utsatt for seksuell trakassering på vegne av samme kroppslige område… hvordan skal dette fungere i praksis egentlig?
Hvordan kan man seksuelt trakassere noen ved å ta på et område som ikke er seksuelt?
Trakassere? Ja… men dropp #metoo!

Samtidig har den siste tids kampanjer gjort den smale stien for tabber enda smalere.
Dersom jeg eller hvilken som helst annen mann med 3,5 i promille prøver å kysse deg er jeg enig i at det er klønete, usjarmerende og kanskje upassende… men noen #metoo-sak er det ikke!
Det stiller seg selvfølgelig annerledes når en overordnet partikollega ved hjelp av tungen prøver å bekrefte din drøvels eksistens før du rekker å blunke!

Vi skaper oss et samfunn der klønete oppførsel og stakkarslige tilnærminger ikke lenger blir adressert “on spot”, men hengt ut i all offentlighet gjennom medier – både tradisjonelle og sosiale!
De skal ikke engang gjennom det tradisjonelle “uskyldig inntil bevist motsatt”.
Man er skyldig til det motsatte er bevist… det er bare det at ingen gidder å motbevise det!
Så man er i praksis “skyldig når anklaget”!
Man kan da med et feilskjær (uansett størrelsesorden) i fylla være sosialt og karrieremessig død – og det kanskje for å ha tatt på en pupp som tydeligvis ikke har noen seksuell verdi engang?!

#freethenipple #metoo #kvinnekropp #pupp #rosabloggere #skyldig #motstridende #avseksualisert

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg