Løsningen er alltid en avgift!

Det er umulig å stikke under noen som helst liten krakk at fedme, overvekt, diabetes og andre livsstilsrelaterte sykdommer er økende.
Det er økende i Norge, og stort sett alle vestlige land. For noen år siden førte det til at kongressen i USA vedtok at pizza er en grønnsak!

Som jeg har nevnt tidligere kan ikke samfunnet bevege seg fortere fremover enn de tregeste individene, og i helsebebatten er det tjukkasene som er vår Akilleshel!

Tidligere leder i landsforbundet for overvektige, Jørgen Foss ønsket for et tid tilbake økte avgifter på smågodt fordi HAN ikke klarte å gå forbi hylla uten å kjøpe noe.
Sorry Jørgen… det er ikke mitt, regjeringen eller samfunnets problem, men ditt… og ditt alene! Personlig går jeg glatt forbi både brus, potetgull og smågodthylla uten å kjøpe noe flere ganger i uken!
Men de gangen jeg ikke bare går forbi ønsker ikke jeg å økonomisk ruineres på bakrunn av en annens selvutslettende matinntak.

Nå vil KrF i samtaler med regjeringen om å igjen øke sukkeravgiften.
De innrømmer riktignok at noe av formålet med avgiften er inntekter til staten, men de kaster også på helsebiten!

Med en borgerlig regjering som kaster penger på blant annet nasjonal transportplan, for så å innrømme at de ikke vet hvor pengene skal komme fra, kreves det ingen rakettforsker for å forstå at skatter og avgifter må opp!
Så innrøm det da… ha litt ryggrad, tørr å ta de upopulære valgene og stå for argumentene!

Men den gang ei…
Folks ve og vel må skyves foran for å legitimere alt!
Og alle må "lide" for de få!

I stedet for å gjøre det usunne dyrere… kunne det ikke vært en idé å gjøre det sunne billigere?
Bare de rike skal rundes ut i kantene?

Ofte pekes det på at kunnskap og utdanning henger sammen med sunn livsstil… hva med å øke kunnskapen? Bevisstgjøre foreldre på hva de forer barna med.
Forklare hva et mellommåltid på bensinstasjon gjør med blodukkeret.
Understreke viktigheten av frukt og grønnsaker.
For det er liten tvil om at problemet med overvekt og alt det medfører er størst i sosial og økonomisk underklasse!

Men det koster jo penger, og genererer svært lite inntekter. Men kan det tenkes, hvis dere (politikere) tenker litt lenger enn nesa rekker, at det over tid vil spare helsevesenet for utgifter?

Med eksisterende sukkeravgift økte prisen med 78 øre pr. halvliter sukkerholdig drikke har grensehandelen blomstret ytterligere.
Er det ikke mere skremmende at folk MÅ ha brus hver dag og derfor valfarter til Sverige for å spare snaue to kroner literen?
Selv drikker jeg KANSKJE en liter brus i uken og ser derfor ingen behov får å bruke et par hundrelapper i bensin på denne enorme innsparingen!

Jeg har tidligere jobbet på bensinstasjon og vært vitne til en grad av kunnskapsløshet jeg ikke visste eksisterte.
Mennesker langt over anbefalt BMI-grense som skal ha FIRE baconpølser i brød med rekesalat… og en pepsi max for å være sunne (deres ord, ikke mine)!

Jeg har vært vitne til mennesker som til lunsj spiser én rå gulrot, men gjerne tar halve kaka når noen har bursdag.
Og så lurer de på hvorfor kiloene ikke raser av… hva faen?!

Eller hva med mannen som for en del år tilbake lurte på om jeg trengte treningstips, for dette kunne han mye om?
Jeg besitter langt ifra all kunnskap hva trening angår, men etter å ha observert væskeinntaket til vedkommende kom jeg frem til at jeg klarer meg bedre alene – på trening med en firepakk med Red Bull der altså!

Tror noen virkelig at avgift på sukker vil sørge for at disse menneskene; Ikke har behov for gastrisk bypass om noen år?
At de unngår diabetes?
Unngår tidlig død?

I såfall har vi en del politikere som også må få et realt kunnskapsløft!

Komikes Steve Hughes har et godt poeng i forhold til "Health and safety regulations (UK)".
Alt handler om kontroll, i hvertfall mere enn helse.
"Can you still buy cigarettes? Of course!"
"Where can we smoke them? Nowhere!"

Jeg har delt den før, men til et annet formål.
Så igjen avslutter jeg med linken til overnevnte komiker (trykk her og spol til ca 5.30)!

#lfo #overvekt #avgift #sukker #grensehandel #krf #helse #kunnskap

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg