Ubetinget kjærlighet!

På facebook, instagram og sikkert alle andre sosiale medier deles barne- og babybilder i høy hastighet med jevne mellomrom…
Alle som en (i hvertfall de jeg har sett) maler et rosenrødt bilde av tilværelsen som småbarnsforelder.
"Verdens nydeligste", "tiden med han/hun her" osv… alle etterfulgt av tegnsettingen fra helvete og nok hjerter til at "les videre" blir et alternativ!

Jeg kan garantere dere at her på denne bloggen blir det ingen bilder av den lille hjerteknuseren vår… av to grunner!
1. Jeg vil ikke ende om med å måtte ha hjemmeskole pga publisiteten han har blitt utsatt for (som mammatilmichelle).
2. Objektivt sett er han faktisk verdens vakreste, og jeg vil ikke flagge for dere at deres lille gull ikke engang kvalifiserer til bronsjeplassering i denne sammenheng!

Uansett lager alle de nevnte oppdateringene en falsk forestilling om at vi på død og liv må elske, ikke bare barna, men absolutt alt de foretar seg til enhver tid!
Alle de andre (meg inkludert) står dermed i fare for å få dårlig samvittighet hver gang vi kjenner på noe annet enn en følelse av lykke og kjærlighet!
For meg betyr ikke ubetinget kjærlighet å elske alt den lille ekskrementfabrikken foretar seg, men å elske han til tross for mye av det han gjør… og til tross for en del av det han bruker tiden til!

Så langt vil jeg oppsummere rollen som småbarnsforelder sånn som dette:
66% koselig!
33% jævli slitsomt!
Samtidig som:
100% ønsket og verdt det!

De av dere som er kjappe i hoderegning innser kanskje at på et døgn innebærer 33% ca åtte timer… og ja, det er timene fra 23-07 det er snakk om.
Vår lille hjerteknuser var både ønsket og planlagt i lengre tid og vi har forberedt oss så godt vi kan.
Allikevel (og jeg tror det fleste er enige med meg) er det HELT umulig å forberede seg på sporadisk søvn hver eneste natt, der du må regne deg selv som heldig hvis du får tre timer sammenhengende og fem timer totalt!

Jeg prøver ikke å svartmale noe som helst, men jeg kommer aldri til å si meg enig i enkelte av de rosenrøde fremstillingene av foreldrelivet som blir presentert.
Jeg kjenner til daglig på både kjærlighet, hengivenhet og til og med forelskelse når det kommer til småen, men når han bestemmer seg halvveis i bleieskiftet kokken 3.30 om natten for at – jeg var ikke ferdig, så dette stellebordet skal spraylakkeres – da må jeg innrømme at adopsjon er lengre fremme i pannebrasken enn kjærlighet!

Allikevel vil jeg si at de samme kjærlige følelsene kommer fort tilbake, og jeg klarer etter svært kort tid å se humoristisk på det – det er tross alt vanskelig å forbli sur eller irritert når tassen smiler fra øre til øre mens bæsjen renner nedover veggen!

Det å ha barn er som å besitte en 448% stilling uten helger eller ferier, og selvfølgelig er det slitsomt!
Meeeen… denne helgen har kona tatt med poden til svigers, så pappa skal nyte uavbrutt søvn og lade opp til neste arbeidsperiode!

God natt!

#forelder #barn #pappalivet #søvn #ubetinget #kjærlighet #slitsomt #bleieskift #rosenrødt #jobb

1 kommentar
    1. hehe. ja, det er nok ikke så rosenrødt for noen med småbarn. men herlige er de uansett. 🙂 morsomt innlegg. håper du får sove godt. 🙂
      kom gjerne innom min blogg når du har fått deg litt søvn. haha

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg