“Tenke sjæl og mene…

…måtte stå for det du sa
Ikke vri deg unna, ikke være likeglad
Ikke late som du ikke mente det du sa
Ikke si som andre
Du må tenke sjæl".

Trond Viggos berømte ord, som jeg antar fortsatt spilles og synges i en drøss med konfirmasjoner.
Men hva skjedde?

Alle står fritt til å mene akkurat det de vil… så lenge det er innenfor normalen.
Mener du noe som er utenfor står man også fritt til det, men man bør helst ikke ytre det!

Man kan selvfølgelig gjøre det så lenge det ikke bryter med norsk lov, men dersom du har ønske om å få en jobb eller lignende bør du holde det for deg selv!
Sosiale medier er vår tids gapestokk, og på i hvertfall én måte er orginalversjonen å foretrekke – den var tidsbegrenset!

Så hva er vitsen med all denne åpenheten hvis aksepten kun er der dersom meningene er tilfredsstillende?

Samtidig fremstår det for meg som om vi holder på med en begrepsblanding av dimensjoner; forståelse, aksept, respekt, anerkjennelse o.l. blir kokt sammen og det vi ender opp med er enighet!

Jeg er ikke enig i at #metoo utelukkende er en bra ting, men det betyr ikke at jeg ikke anerkjenner viktigheten av kampanjen!
Er man for eksempel seksuelt trakassert dersom man ikke føler seg trakassert før man blir fortalt at… jo, der ble du trakassert?
Det handler om en subjektiv følelse, og meninger og grenser er like varierende som folks favorittfarge!

Som nevnt mange ganger er jeg ateist og jeg har av den grunn store problemer med å fullt ut respektere en del religiøse synspunkter… det betyr allikevel ikke at jeg ikke kan omgås, snakke med og være respektfull ovenfor personen!

Ved årets stortingsvalg stemte jeg AP som vanlig, og hver gang det kommer opp i diskusjoner med folk med annen politisk oppfatning blir jeg møtt med: "åja, du er for fri innvandring".
Nei, det er jeg på ingen måte. Men jeg velger å ikke forkaste hele mitt politiske (sosialistiske) synspunkt bassert på én enkelt sak!
Jeg vil fortsatt ha gratis skole, sykehus, bobliotek osv…

Jeg har opp gjennom vært på flere jobbintervjuer og stadig dukker spørsmålet opp; "hvordan tror du at du passer inn i det eksisterende arbeidsmiljøet?" 🤔
Hvor mye veier paven dersom bilen som frakter den flyvende giraffen er grønn?
Begge deler er HELT umulig å svare på!
Passer jeg best inn dersom jeg tilfører noe nytt?
Er de ti andre identiske slik at jeg MÅ være som dem for å passe inn?

På papiret vil kanskje ikke jeg og min kone fremstå som noe i nærheten av en kompatibel match, men allikevel har vi vært sammen i fire år og giftet oss i sommer!
Jeg har lært, og lærer fortsatt mye om meg selv gjennom henne og jeg håper hun kanskje ser at det også går den andre veien!
Vi deler mye av det samme verdigrunnlaget, men er langt ifra enige om alt!
Og bra er det!

Jeg er helt overbevist om at verden hadde fungert utmerket dersom alle var som meg… jorda hadde blitt et bedre sted å være!
Men etter 14 dager hadde det vært slutt ettersom fire centimeter foran nesetippen er det lengste jeg kan se!

I de aller fleste settinger kommer jeg godt overens med de fleste, men jeg stryker ingen medhårs for å få nye venner!
Jeg er 30 år, har en stor og god vennegjeng som jeg håper liker meg sånn som jeg er…
Jeg sier det jeg mener om det er upassende eller ikke og har på ingen måte behov for venner eller medlemmer av min omgangskrets som krever at jeg er en annen!

Sidenote:
Er det noen som har tenkt over at alle som er med i Paradise Hotell alltid sier de skal vøre 110% seg selv?! Hvordan klarer de allikevel å bli én homogen saueflokk?

Så dersom du aksepterer, og tolererer den jeg er kan du få deg en venn for livet, en hardtarbeidende og profesjonell kollega/arbeidstaker eller du kan la være å seile din egen sjø!

I åpenhetens ånd må vi akseptere uenigheter, kontroverser, motstand, politisk ukorrekthet og så videre… uten dette blir den påståtte åpenheten og aksepten bare nok en tom fasade, totalt blottet for mening og innhold!

#metoo #110% #meninger #gapestokk #homogen #ytringer #aksept #tenkesjæl #annerledes #passeinn #åpenhet #jobbintervju

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg