Vi ere en nasjon, vi med…

Vi har alle sett og hørt dem samlet på et sted. Disse små, høylytte klumpene som til tider kan vise noe som kan minne om menneskelige trekk!

Etter en fantastisk helg på Vestlia Resort, Geilo har jeg innsett et par ting om disse små sjarmtrollene… ting jeg var klar over fra før, men som nå står enda klarere for meg!

Barn kan være både morsomme og sjarmerende, men når ansamlingen blir større enn tre, fire stykker blir det egentlig ganske slitsomt!
Dette faktum har forsterket min overbevisning om at barnehage, DET er ikke noe sted jeg skal jobbe!
For alle foreldre vil kanskje ikke akseptere svinn på et til to barn per dag?!

Samtidig har det gitt meg en økt respekt for de som utfører dette arbeidet uten å kaste småtrollene i veggen og lignende. Vi bør alle være ufattelig takknemlige for at noen, frivillig påtar seg å oppdra denne gjengen med glitterspisende tålmodighetsprøver!
FOR FORELDRENE GJØR DET TYDELIGVIS IKKE!!!

Jeg skal forsøke og eksemplifisere hva jeg mener, og jeg forstår at jeg kommer over som en grinebiter av dimensjoner… og det er greit!

Stedet der jeg har tilbrakt helgen har et relativt stort svømmebasseng og selv jeg forstår at der skal barn få herje mer eller mindre fritt under oppsyn, slik at disse vandrende snørr- og bakteriefabrikkene ikke drukner… og det er greit! Samme område har et boblebad på ca 1,5×2 meter der vannet er varmere og det burde være mulig for meg og andre voksne å sitte og slappe av… men den gang ei.
Er det for mye å forlange at foreldre oppfordrer barna sine til å "ta bomba", kaste ball, dykke og herje i det store bassenget?
Jeg forventer faktisk ikke mye her… lydnivået kan godt være skyhøyt og barna kan løpe og herje så mye de vil… der det er meningen!
Men ettersom foreldrene sitter i den samme 3kvm store pytten virker det som de umiddelbart glemmer det faktum at ikke alle andre synes deres avkom er verdens nydeligste og mest fantastiske skapning som kun er morsom og sjarmerende.
For det er faktisk slik at for meg er din lille pode som tar bomba 14cm fra ansiktet mitt noe så helt for jævli irriterende!
Og det blir ikke mindre irriterende når foreldreparene rundt ler hjertelig og godt og snakker om hvor gøy det er, eller skryter av stilen på det utførte hoppet!

Togturen fra Geilo til Oslo tok ca fire timer og igjen ble foreldrenes "fravær" synlig. Det kan hende jeg var litt ekstra sliten og irritabel, men mitt armlene er uansett ikke et godkjent klatrestativ for deres små som ikke klarer å sitte stille!
Men jeg kan jo ikke si noe… det er jo barn, så jeg hadde blitt uglesett av hele vognen i de resterende 3,5 timene av togturen!

Til de som enda ikke har fått det med seg, så er det ikke barna jeg kritiserer… de gjør det barn skal gjøre; Herje, utforske, klatre, hoppe, skrike og komme unna med det – de er barn!
Nei, her skal foreldrene ha all kritikken!!

For noen år siden var det en debatt etter at en eller flere restauranter ville være barnefrie eller ha barnefrie tider… jeg forstår ikke hvorfor enkelte var imot dette!
I tillegg til at det hadde vært svært behagelig for oss uten barn kan jeg ikke forstå noe annet enn at det samme vil gjelde foreldre som endelig har fått en barnefri kveld… jeg vet i hvertfall at jeg i fremtiden vil komme til å sette pris på det!

For det kan ikke være slik at bare man er på et hotell eller en restaurant, ja da er det greit å kapitulere!?!

#barn #oppdragelse #småbarnsforeldre #vestliaresort #geilo #hotell #restaurant #barnefri #utpåtur #basseng #tog #irriterende

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg