Mannsk vs. Kvinnsk

God helg alle sammen!

Jeg snakker flytende norsk, behersker engelsk godt og forstår noe tysk… utover dette kan jeg ingenting annet enn å bestille øl!
Heldigvis blir jeg sjelden satt i situasjoner hvor dette ike er tilstrekkelig – med et unntak… kvinnsk!
Det har tatt med en tid å forstå dette og enkelte vil kanskje påstå at jeg er treg i oppfattelesen. Kvinner har et eget språk… det inneholder akkurat de samme ordene, men de har en helt annen mening!

Hvis en kvinne spør en mann "er det noe galt?", vil det mest sansynlige svaret være "nei". På spørsmålet "hvordan har dagen vært?", svarer jeg veldig ofte "bra" uten noe videre utdypning. For tro det eller ei, den har vært bra… bra er nøytralt og beskriver fraværet av noe spesielt i den ene eller andre retning og vi kan fint la det være med det.

Dersom man snur på rollene og en kvinne svarer nei betyr dette ofte; "spør meg igjen… og igjen… helt til svaret blir et annet".
Svarer hun bra betyr det; still utdypene spørsmål og vær en aktiv lytter slik at jeg føler meg sett og verdsatt!
Det er ingen problemer med det, men ha i bakhodet vår betydning av ordet før dere dømmer oss nord og ned!

Og det gjelder flere ting:
Ingenting betyr alt!
Tenk på hvor mange ganger du har hørt en kvinne si ti deg "ingenting er galt" før tredje verdenskrig bryter ut fem minutter senere over en sokk på badegulvet!

Min samboer spør i blant om jeg er sur, og jeg svarer nei… da betyr det at jeg ikke er sur! Den vanlige prosedyren i slike tilfeller er at hun spør igjen og igjen (og igjen… whatever it takes) til jeg faktisk blir sur! Det er som en mygg på grillfest… irriterende som faen!

Ironi og sarkasme er to ting som for meg fremstår som mere utbredt blant menn enn kvinner… i hvertfall er det færre kvinner (min erfaring) som forstår dette!
For min del satte det spikeren i kista da samboeren min lurte på om jeg fridde ironisk! FYI… jeg gjorde ikke det!

Jeg forstår at dette høres ut som svært negativt for kvinner, men det er ikke slik ment.
For eksempel er menn helt ubrukelige på veibeskrivelse da vi ikke har ordene "vet ikke" i vårt vokabular. Vi sender heller stakkaren til sinsenkrysset enn å innrømme at vi ikke vet veien til slottet! Og ha i tankene at vi alltid sender deg så langt i feil retning at vi er sikre på å ikke møte deg igjen!

Alt i alt hadde vi kanskje ikke hatt behov for samlivsterapeuter, men språk- og kommunikasjonsterapeuter!

Og en siste ting… mannfluensa er ikke værre enn kvinnfluensa! Det er bare det at vi (les jeg) vil aller helst være alene når vi er syke, mens dere vil pleies! Derfor sutrer jeg når jeg blir forstyrret!
Kan ikke jeg bare få ligge alene i min egen svettepøl av mislykkethet og lide i stillhet!!

PS: jeg beklager alle ordspill, men det var enklere enn å ta hele veien rundt!

#menn #kvinner #språk #betydning #skalikkeværelett #kommunikasjon #forsøkpåhumor

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg