Homofobi? Virkelig?!

Hei!
Jeg ønsker dere alle en lillelørdag full av irritasjon!

I forbindelse med kirkerådets endring av liturgi og åpning for å vie homofile i kirken skrev jeg et innlegg som jeg kalte “en seier for alle”.
På to dager har jeg allikevel sett flere delinger på facebook, kommentarer diverse steder og holdninger som tilsier at ikke alle ser på det som en seier… jeg kaller det holdninger selvom det kanskje blir mere korrekt å kalle det oppgulp, hatytringer eller, beint fram homofobi!

Ifølge wikipedia er en fobi: “En fobi (fra phóbos, som betyr «frykt» eller «sykelig frykt») er en irrasjonell, intens og vedvarende frykt for visse situasjoner, aktiviteter, gjenstander, dyr eller mennesker”.
Bassert på dette mener jeg utrykket homofobi ikke skulle eksistert… det benyttes ikke om noe man frykter, men om noe man ikke liker.

Personlig liker jeg ikke ananas, men jeg velger allikevel ikke å kalle det ananasfobi. Ja, det er satt på spissen!
Om noe så har jeg en homofobi-fobi… for menneskene med disse holdningene er det en faktisk grunn til å frykte! Man leser med jevne mellomrom om homofile som blir slått ned eller jaget på åpen gate kun fordi de er homofile. Jeg har enda til gode å lese en nyhetssak der en homofil slo ned en heterofil bassert kun på seksuell legning!
Så skal man snakke om fobier må man kanskje tillegge homofile en heterofobi… det er jo tydeligvis vi som utgjør en reell trussel for dem, og ikke visa versa!

Så kort oppsumert: du er ikke homofob, du er et RASSHØL!!

Selv kunne jeg kanskje bidratt mere i homokampen gjennom deltakelse på skeive dager osv, osv… grunnen til at jeg ikke gjør det, når jeg nå først tenker over det, er at jeg ikke ser på dem som annerledes, men som medmennesker lik alle andre! Og innerst inne skulle jeg ønske vi ikke hadde behov for skeive dager, kvinnedagen, kamper for likestilling, antirasistiske kampanjer og lignende. I mitt hode er vi alle like og burde blitt annekjent med det samme menneskeverdet, de samme rettighetene og det samme fraværet av hat og fordømmelse! Men slik er det desverre ikke… og dette er mitt lille bidrag (foreløpig)!

Og hvordan klarer noen (en eneste en) å tenke at homofili er en valgt “livsstil”! Hvem faen hadde valgt et liv i undertrykkelse, et liv fullt av fordommer og et live med færre rettigheter, alt dette for gøy?

Og NEI, det er ikke en sykdom som skal helbredes! Det er ikke en svakhet som skal styrkes! Det er ikke et personlighetstrekk som skal endres!

Det er et bidrag til mangfold som styrker samfunnet!

Om noe har jeg rasshølfobi!!

#llh #homofobi #likestilling #størstavalterkjærligheten #rasshøl #rasshølfobi

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg