Politikerforakt!

God morgen!

Annenhvert år gjør jeg det jeg anser som min samfunnsplikt og går trofast til valglokalet for å stemme. Jeg velger det partiet jeg føler jeg har mest til felles med, selvom jeg er langt ifra enig på alle punkter. For slik fungerer politikken… man kan ikke plukke herfra og derfra.

Politikk er en rar ting og de aller færreste av oss forstår alt det innebærer. Definisjonen er uansett “fordeling av goder og byrder i samfunnet”, og jeg tror velding mange glemmer byrdebiten.
Dersom vi skal få penger ut må penger komme inn og begge sider av likhetstegnet bør matche.
Derfor betaler jeg skatt med glede selvom jeg selvfølgelig i blant skulle ønske den var lavere. Men uansett ser jeg nytten og de fleste av oss får noe tilbake på et tidspunkt i livet.

Men også i mitt hode oppstår det problemer når politikere tildeler seg selv goder samtidig som resten av oss får byrdene.
Det er nettopp det som har skjedd denne uken… 24 måneders etterlønn var tanken. For 12 var ikke nok?
Dersom jeg mister jobben på grunn av nedskjæringer, konkurs eller lignende må jeg gå på NAV. Årsaken til oppsigelsen kan også være at jeg gjør en for dårlig jobb, men resultatet er det samme… NAV blir min midlertidige arbeidsgiver.
Er ikke dette akkurat det som skjer med stortingspolitikere som ikke blir gjenvalgt? Deres arbeidsgiver (oss velgere) har sagt klart og tydelig i fra at dere gjør en for dårlig jobb. Så hvorfor skal den dårlige innsatsen deres belønnes med etterlønn, mens vi andre belønnes med en papirmølle og minimumsbetaling?
Det faktum at stortingspolitikere tjener fett gjør det absolutt ikke noe bedre.
It takes money to make money… tydeligvis!
Sylvi Listhaug startet nylig en blogg der hun skal ta et oppgjør med eliten i  følge henne selv… men da glemmer hun en ting. Hun og alle andre stortingspolitikere ER en del av eliten… både makteliten og den økonomiske eliten!
Er klasseskillene i ferd med å forsterkes?

AP har i hele saken om etterlønn vært en stor tåkesky som først stemte for, så imot og så ikke klarer å svare på hvorfor de var for… ei heller imot! Det virker på meg som de ble mest skremt av medieoppslagene og tenkte seg frem til neste valg.
24 måneders etterlønn… jeg mener tanken er håpløs! I såfall må dette innføres for alle!

Vi har også politikere i Oslo som oppfordrer alle til å la bilen stå, men selv har de et bensinsluk med privatsjåfør!
Andre igjen velger å ta taxi… men bare når det er nødvendig så klart!
Personlig liker jeg å bruke store deler av helgen i taxi bare for å se Oslo by fra et nytt perspektiv.

Dette er ikke engang ansvarsfraskrivelse, men ansvarsoverskrivelse… den overskrives til oss!
VI må betale mere skatt for at stortingspolitikerne skal få etterlønn.
VI må kjøre kollektivt, sykle eller gå for å spare miljøet.
Hva skjedde med lead by example?

Og flyseteavgiften… kall en spade for en spade da. Dere trengte mere penger inn, så derfor ble den innført. Ingen dropper ferieturen på grunn av 87 kroner ekstra… INGEN!

Jeg skal igjen gjøre min samfunnsplikt også ved neste valg, men jeg blir ikke overrasket om valgdeltakelsen har tatt rennafart utfor et stup!

#politikk #valg2017 #politikerforakt

4 kommentarer
    1. Ja, hvis du vil kaste bort en dag på å stå i kø for å stemme på en gjeng overbetalte idioter som ikke vet hva de driver med, da bør du stemme. Hvis du har innsett at det ikke finnes ett eneste politisk parti i Norge som er verdt en halv stemme engang, da er det bedre å bruke den tiden på å skrive et kort brev til politikerjævlene. Noe slikt som “Du er et overbetalt selvopptatt svin som kun tenker på den overbetalte jobben i EU som du skal sikre deg når du er ferdig på Stortinget. Du burde skamme deg. Dra til helvete!”.

      Det finnes forresten ikke noe lenger som heter `politikerforakt`. Det var noe vi hadde på 1990-tallet. Nå i 2019 så heter det politikerhat. Hver eneste dag forsøker min egen regjering å knulle meg og alle andre nordmenn i ræva. Og de kjøper ikke engang middag til oss først. Også lurer de på hvorfor folk hater dem noe så jævlig. Vi har ikke hatt en skikkelig politiker i Norge siden 1950-tallet. De barnehagebarna som sitter på Stortinget nå fortjener ingenting annet enn hets og hat.

      1. Jeg anser det som en opparbeidet rettighet, og et gode å kunne avlegge en stemme.
        Samtidig anser jeg en blank stemme for å være et godt symbol på manglende støtte til alle.

        Du må gjerne protestere på din måte, men jeg kommer til å gjøre det på min!

        Lykke til uansett!

    2. Henning: godt å høre at flere er enige!
      Del og følg gjerne for videre innlegg.
      Og si ifra hvordan det går med partiet… for jeg er med! Hadde jo vært digg med 24 mnd etterlønn 😉

    3. Jeg har tenkt på akkurat det samme som du påpeker her… blir så paff av alt kjaset til politikerne. Nesten så jeg starter et slags protestparti… da skal eneste sak være mer direkte demokrati! Sånn som de har i Sveits!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg