Det nye “Flat earth society”!

Jeg tenker ikke på gærningene som av en eller annen idiotisk grunn mener at jordas kuleform er en form for konspirasjonsteori.
Jeg tenker på den nye trenden – å legge seg flat!

Jeg innser at enkelte av mine innlegg kan provosere, irritere og vekke harme hos enkelte!
Men hva så?
Det er mine meninger som jeg, innenfor lovens rammer, står fritt til å ytre!

Jeg kan nok i mange tilfeller fremstå som relativt bastant og urokkelig, noe som også kanskje er tilfellet.
Men jeg er åpen for motargumenter, elsker diskusjoner og er ikke fremmed for å endre mening ved tilfang av ny kunnskap!

Det som dog aldri kommer til å skje – jeg kommer aldri til å legge meg flat bassert på mine meninger!
Ved rene, og påviste, faktafeil kan jeg derimot innrømme feil.

Men jeg er så lei av politikere og andre offentlige personer som absolutt skal snu etter en hver form for kritikk.
Når ble meninger så farlig?
Hvorfor frykter vi uenighet?

Det har blitt så viktig for oss å bli en unison gjeng at debatter i all hovedsak har begynt å handle om personangrep og drittslenging!
Alle er redde for å krenke, bli misforstått eller si noe som av noen kan oppfattes litt utenfor de snevre grensene av politisk korrekthet!
Hele samfunnet går rundt på tå i frykt  for å berøre noen andres tær, og på den måten påføre noen slags form for mental smerte!

Og jo mere dette "bukke og skrape" infernoet praktiseres, jo høyere blir terskelen for å si sin mening.

Personlig er jeg "pro choice" fremfor "pro life", noe som medfører at jeg mener abortlovens §2c bør, og skal, bestå!
Enkelte kan godt mene at dette er forkastelig, men det kommer ikke til å hindre meg fra å ytre det med hevet hode!
Jeg har ikke påstått at vordende foreldre som får påvist feil hos fosteret bør, skal eller må avbryte svangerskapet – alt jeg mener er at det bør være deres valg!
Det er ikke en gang slik at jeg vet om jeg ville tatt det valget selv – men valget bør bestå!
I gårsdagens VG argumenterer Karethe Hoft Solstad bedre for mitt syn enn jeg noengang hadde klart, og det er absolutt verdt å lese!

På samme måte er det ikke lenger mulig å ha en sunn debatt vedrørende innvandring, da tilhengerne (i mangel av et bedre ord) blir stemplet som naive kommunister, mens skeptikerne omtrent representerer siste rest av NS.

Hvordan skal vi klare å komme frem til fornuftige løsninger når alt vi gjør er å kritisere meningsmotstandere for deres meninger?

Hvordan skal vi debattere når vi hele tiden skal legge oss flate?

#ytring #ytringsfrihet #abort #innvandring #politiskkorrekt #vg #leggesegflat

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg