ABB vs. Staten vol. 2

I dag fikk Breivik sin anke avvist av høyesterett og mange vil si at det er bra – meg selv inkludert!
Det avhenger selvfølgelig av hvilket grunnlag avgjørelsen er tatt ut i fra, men jeg skal ikke begi meg ut på det da jeg hverken har kunnskap eller kompetanse på området!

Saken ble publisert på VG klokken 12.10 og jeg sitter nå å tripper på første rad i påvente av at de uutdannede og tilbakeståendes orkester skal spille opp til symfoni (les kommemtarfelt)… gjett om jeg gleder meg!!

På samme tid som jeg elsker å irritere meg over folks generelle uvitenhet og ikke-eksisterende mentale kapasitet når det kommer til kommentarfeltene, klarer jeg også å irritere meg over at jeg gidder å irritere meg – snakk om VINN-VINN! 🙂

Foreløpig er det en stille introduksjon til det forventede hylekoret som  sannsynligvis kommer og går i loop.

Vinneren til nå (12.30) er denne: "Han der har sagt fra seg alt innen menneskerett."
Det er faktisk slik at uansett hva et menneske har gjort, og hva vi som enkeltpersoner, lokalsamfunn eller globalsamfunn skulle mene om handlingene vil menneskerettighetene alltid bestå! De står der som et grunnpilar, og det kan ikke under noen omstendigheter rettferdiggjøres at de fravikes uten konsekvenser for maktutøveren!
Vi kan heller ikke som land snakke til Kina, India, Fillipinene eller USA (Gitmo) om deres mangel på menneskerettigheter dersom vi selv bryter dem gjennom rettssystemet… all form for troverdighet vil falle i grus!

13.05 og stafettpinnen er levert videre; "Hadde han sonet i et annet land, ville forholdene hans vært helt annerledes, eks USA. Han brydde seg ikke mye om menneskerettigheter da han henrettet livredde ungdommer som ikke hadde mulighet til å komme seg unna. Han er en massemorder, han har drept barn. Jeg mener han allerede har det altfor godt. Jeg er så utrolig lei av "snillismen" i dette landet."
Hadde han sonet i et annet land?! Hele innlegget faller i grus i setning nummer en… for guess what?! Det gjør han ikke!
Dersom hans handlinger hadde vært utført i USA ville han kanskje fått mere "rettferdig" behandling… øye for øye osv… men samtidig ville de skadde vært overlatt til forsikringens nåde så fort livet var berget! Er det totalt sett et bedre utfall?
Sist i innlegget nevnes snillismen i Norge, og på mange måter kan jeg være enig i at vi på enkelte områder og i enkelte sammenhenger er for snille. Til tider virker det som enkelte tror at kardemommeloven er den eneste lovparagrafen vi trenger, men desverre er det ikke sånn at folk plager andre og er alt annet enn greie å snille… men å bruke snillisme om et velfungerende rettsystem bassert på ukrenkelige menneskerettigheter og grunnleggende rettsprinsipper blir for meg helt feil!
Det faktum at han vant frem i tingretten, tapte i lagmannsretten og at høyesterett forkastet anken gir meg en sterk tro på at rettssystemet fungerer på en mer enn tilstrekkelig måte!

13.32: 20 kommetarer så langt og en ny bærer av nisseluen trer frem fra kjellerstuen med følgende reflekterte utsagn; “Hva skal til for at noen er villig til å ta den mannen av dage? Faktum er at fyren ikke skulle hatt en eneste rettighet. Man behandler ikke en massemorder som et menneske… så skyt og begrav udyret!”

Første setning: hvis du ytrer det, bør du vite det… for dersom dette er ditt høyeste ønske bør du selv være i stand til å gjennomføre det! Og du vet hva din pris er…?!
Andre setning: jo, det gjør man. Det første ekskluderer ikke det andre! Man blir ikke på magisk vis hund, katt eller marsvin på grunn av utførte handlinger. Man forblir et menneske og har rett på det som dette medfører (les grunnleggende rettigheter).

Jeg velger å avslutte her, for som dere sikkert forstår kunne jeg fortsatt til i morgen!
Til dere som på egenhånd ønsker å følge med anbefaler jeg dette på det sterkeste… for herfra kan det bare gå nedover!
I tillegg er det et stort pluss at man (mulig uberettiget) føler seg tre hakk smartere enn de fleste mens man leser!

Så les, sukk, stønn og irriter dere grønne… det skal i hvertfall jeg! 🙂

#abb #staten #høyesterett #kommentarfelt #vg #idiotorkesteret #snillisme #gapestopp #menneskerettigheter

2 kommentarer
    1. Jeg synes vi kunne kappet Pikken av Brevik. Det virker jo ikke akkurat som han angrer så mye på ugjerningene han gjorde 22.7.2011. Den dagen glemmer jeg aldri! Og Pikken vil han nok ikke få bruk for uansett. Så kan fremtidige Terrorister se hva som skjer.. Nå sitter han med Playstation 3 på Cella si og koser seg. Det er ikke rettferdig. Det er noe som heter Øye for Øye. Det er det lenge siden ble praktisert her i dette lille Landet vi lever i. Nei, nei sier jeg. Slutt med dette tøvet her.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg