Eksamen – et stadig tilbakevendende tema!

Utgangspunktet for dagens post er et innlegg i aftenpostens "SiD" i går!
I dette innlegget tar en 16 år gammel jente til ordet for at elever selv skal kunne velge eksamensfag… hmmmm. Hva med NEI?!
Jeg er på ingen måte ute etter å ta skribenten på noe… bare så det er sagt!

Dette har ingenting å gjøre med at jeg måtte gjennom det og derfor skal alle andre måtte det samme… jeg bryr meg virkelig ikke om det!

Jeg har ment lenge, og mener fortsatt at eksamen i sin eksisterende form er en svært dårlig måte å måle kunnskap på!

Det blir for meg mye av det samme med en oppkjøring på bil. En stakkars 18åring som sitter og svetter i hendene og tygger på sin egen magesyre gir kanskje ikke et ypperlig grunnlag for å vise hva vedkommende kan?!
Kanskje er vedkommende en fare i trafikken, mere enn noe annet!

Det samme gjelder eksamensvurderingen… kanskje man har kjempet seg til en firer i norsk for så å komme opp i muntlig eksamen, fucke opp og få en toer som henger med på vitnemålet. Rettferdig er det i hvertfall ikke!

Men tilbake til utgangspunktet: forfatteren av innlegget argumenterer for at det er helt meningsløst å ha eksamen i noe man ikke er god i, og sammenligner det med om staten skulle tvunget en snekker til å bli forfatter.
Ikke heeeelt det samme eller?
Vedkommende er 16 år og jeg antar (correct me if I’m wrong) at det dreier seg om ungdomsskolen i dette tilfellet.
Da vil jeg påpeke at det på daværende tidspunkt gjelder basisferdigheter i både norsk, matte og engelsk.
For tro meg… uansett hvilket yrke du skulle ende opp med vil det på et eller annet tidspunkt dukke opp et skriv på engelsk!
Du vil ha bruk for overslagsregning i butikken i løpet av studentlivet!
Og de fleste arbeidsgivere vil hoppe glatt over en søknad full at gramatiske feil!

Eksamen, om man er enig i formen eller ikke, er til for å teste kunnskaper i faget!
Ikke som det skinner gjennom i innlegget – for å gjøre livet surt for elever.
Og ja, trekning kan føles urettferdig.
Men per akkurat nå er det enten den løsningen eller eksamen i alle som er alternativene!
Å velge selv er ikke et av dem!

#skole #utdanning #eksamen #matte #norsk #engelsk #trekning #velgeselv #nei #dårligløsning #aftenposten #sid

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg