Sentimentalitet som hindring!

Det vil kanskje ikke overraske veldig mange når jeg påstår at jeg ikke er en spesielt nostalgisk person.
Selv om kona påstår, sansynligvis med rette, at jeg er mere følsom enn jeg gir uttrykk for, er jeg ikke spesielt sentimental av meg!

Jeg eier for eksempel ingenting jeg ikke kunne levd uten på grunn av affeksjonsverdi!

Man kan for så vidt mene hva man vil om det, men når denne sentimentaliteten hindrer samfunnets fremgang vil jeg påstå at det er et større problem enn mine emosjonelle "mangler"!

For de fleste som skriker høyest i slike tilfeller utviser samtidig en navlebeskuing som står til gull!

-"Vi vil ha flyplass nærme, men JEG skal ikke berøres av støy".
-"Togtilbudet må bli bedre, men det skal helst ta mindre plass".
"P-plassen MÅ bli større, men kan dere innkorporere det treet i asfaltjungelen?".

Nå i det siste har dette nådd min hjemby med full storm.
Meg bekjent har det lenge vært bestemt at Østfoldbanen skal utvides.
Det virker allikevel som om jeg er den eneste som skjønte at det kom til å føre med seg endringer i bybildet.
Nå skal nemlig en hel bydel rives, og sentimentalt oppkast spres i en enorm hastighet.
"En skam for Moss kommune", "mine barndomsminner blir borte", "trist at et så flott område blir borte".

Er det en skam å bo i en kommune som ønsker at samfunnet skal bevege seg fremover? Som satser på tog (miljøvenlig)? I såfall må noen som kan argumentere sak komme på banen, for jeg forstår ikke hvordan det ikke veier tyngst.

Og hvordan kan et minne bli borte ved at barndomshjemmet rives? Minner er da vel meg bekjent noe som sitter i nettopp “minnet”! Tar jeg feil?

Og denne flotte bydelen da… nærmeste nabo til den eksisterende togstasjonen og kontainerhavna.
Maaange av husene er så falleferdige at det er et mirakel at en flau bris ikke allerede har flatet ut hele området!
Jeg har de siste månedene vært inne i flere av disse "flotte" boligene, og kan med hånden på hjertet si at jeg ikke ville bodd der som siste utvei engang!

Jeg stemmer for fremgang og gleder meg til å se resultatet en gang i fremtiden!

#moss #kommune #sentimental #følelser #minner #progresjon #fremgang #byutvikling

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg