Barn er…

Ja, hva er det egentlig?
De beskrives som mirakler, sjarmtroll, berikelser med mer, og alt utenom det første stemmer på en prikk.

Men går det an å summere dem opp i et ord?
Jeg mener ja, og det ordet er fascinerende!

Grunnen til at jeg mener dette er fordi  de på absolutt alle områder er sin egen rake motsetning.
Selvfølgelig forstår jeg at dette skyldes manglende kognitiv utvikling og at ytterpunktene er det som først utvikles.
Jeg skal som vanlig eksemplifisere, og nei det er ikke ment som noe negativt om barn – mere en artig observasjon etter seks måneder som småbarnsfar og tilsvarende tid som barnehageonkel.

De aller fleste vil kalle barn en berikelse, noe som jeg er veldig enig i, men man kan allikevel ikke stikke under en stol at de legger enkelte begrensninger på livet. Og der de fleste andre transaksjoner i liver er gradvise, skjer denne over natten og forblir en konstant i lang tid!

Min sønn på seks måneder skal som de fleste andre (på hans alder) smake på alt, og når det kommer til pappas ID-kort, solbriller, egne leker eller ting som generelt ikke skal spises, treffer dette munnen med en presisjon som blåser liv i utsiktene for å bli kirurg.
Men så var det mat da… da bør alle møbler trekkes i plastfolie, gulvet tildekkes med presenning og de i nærheten som ikke allerede har evakuert bør finne frem regntøy og vernebriller!
I barnehagen gir dette utlsag når man kjenner eimen av solvarmet kaviar, som befinner seg godt kamuflert i hår eller på klær.

Min lille fremtidige kirurg er ikke spesielt mobil enda, så når det kommer til forflytning må barnehagen benyttes som referanse.
Skal man på tur må man smøre seg med to ekstra lag tålmodighet ettersom forflytning fra A til B har en snittfart på én kilometer i uka, og derav omgjør forsering av 200 meter til en langtekkelig affære.
Allikevel er de i en periode på ti sekunders uoppmerksomhet i stand til å krysse landegrenser, søke visum og sansynligvis få innvilget nytt statsborgerskap!

Uansett stemmer stort sett alle ord som blir sagt om barn; sjarmerende, berikende, fantastiske, morsomme og nå fascinerende.

Jeg lar det være med nevnte eksempler, men ser det absolutt som en mulighet at det kan bli føljetong av dette!

#barn #småbarn #baby #fascinerende #best #værst #mat #spising #tur

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg