Generasjon “klut”!

I 2017 hadde Dagbladet denne overskriften, "Generasjon prestasjon blir fort generasjon depresjon", og det ligger mye sannhet i det.
Allikevel er jeg mere bekymret for kommende overskrifter som min overskrift indikerer.
En del av dette skyldes selvfølgelig tilpasningene som har blitt/blir gjort for å sørge for at depresjonen ikke inntreffer.

Tentamen blir kuttet ut og karakterer skal gis i form av smilefjes og regnbuer. I stedet for å gjøre noe med de bakenforliggende årsakene til stress, har samfunnet påtatt seg oppgaven å fjerne stressfaktorene.
På den måten vil den oppvoksende generasjon få et realt sjokk når de en dag skal tre ut av NAV-systemet og inn i arbeidslivet – for alle venter på drømmejobben!

Men det er faktisk slik at det i arbeidslivet stilles krav til både oppmøte og prestasjon.

LO uttalte tidligere i sommer bekymring rundt det faktum at færre unge hadde sommerjobb. De skal nemlig ha en relevant jobb som ser bra ut på en CV, og innser ikke at det å ha en jobb alltid vil se bra ut – uansett hva det er!

Og det er langt i fra det eneste som bør bekymre når det kommer til fremtidens arbeidstakere.

Kunnskap er ikke lenger en nødvendighet eller en attraktiv egenskap. Når artister blander Ibsen og Prøysen.
Eller når Paradise deltakere sitter og ser på et bilde av en fyr med distinkt asiatisk utseende og ikke klare å komme frem til om det er kong Olav eller Mao Zedong!
Jeg skal ikke påstå at jeg kunne plukket Mao ut av en line-up, men i overnevnte setting bør en kvalifisert gjetning gå ganske greit!

"Hvorfor er det ingen som har fortalt meg at Nederland og Holland er samme land?" dukket opp på facebook for en tid tilbake, og jeg kan godt svare; det er fordi det er basiskunnskap!
Men i de gitte eksemplene er det ikke et snev av flauhet å spore.

Kanskje er det foreldrenes uendelige mas om at "du er bra nok som du er" (noe som i og for seg er sant) som er årsaken, men det bør, må og skal samtidig oppfordres til å bli enda bedre!

Synsing og mening har blitt viktigere enn fakta, og selv om all statistikk viser det motsatte står man på sin mening.

Nåtidens helter, rosabloggerne, har gjennom tittelen “influencere” fått en selvopphøyd følelse av viktighet, og en “rett” til å mene noe om ALT – kunnskapsbassert eller ei!
Enhver blogger med støttemedlemsskap på et treningsstudio har plutselig blitt ekspert på både trening og kosthold, og dermed skikket til å gi råd til usikre 14 åringer.
De har blitt gitt kraften til å starte boikotter enda de ikke vet hva ordet betyr!
Samtidig gir de samtlige tenåringsjenter (kanskje også gutter) en drøm om å selv bli influencere… folkens! AIM HIGHER!!!

Og kjære foreldre, slutt å sy massive puter under armene på deres unge og potensielt håpefulle.
En bekjent fortalte meg for en tid tilbake at det enkelte steder har blitt vanlig å ha med advokat på foreldresamtaler i barneskolen.
Og fokuser litt mere på at barna deres drar til Hellas for å arrangere masseslagsmål, enn behandlingen de får av gresk politi!

Etter å ha jobbet en tid i barnehage forundrer det meg fortsatt at majoriteten av barn ikke vet betydningen av ordet nei – det fremstår rett og slett som om de ikke har hørt ordet før, og at de stort sett uten unntak får det som de vil!
Jeg forstår selvfølgelig filosofien i å løfte opp og frem, men det trenger ikke nødvendigvis å være en kontrast til grensesetting!
Det er umulig å si hva fremtiden bringer eller hvordan et barn blir, men en ting kan jeg garantere; min sønn kommer til å vite betydningen av ordet nei.

Som dere sikkert forstår er jeg, i beste FrP ånd, bekymret for fremtiden, men ikke på grunn av innvandring.
Min bekymring gjelder en hel generasjon uten kunnskap og ryggrad. Uten integritet og arbeidsmoral. Ansvarsbevissthet og ordforståelse!
En hel generasjon med kluter!

#generasjon #unge #skole #kunnskap #utdanning #grenser #jobb #arbeidsmoral

1 kommentar
    1. Jeg er så enig, og jeg er så glad jeg er streng i oppdragelsen. Mine unger kan NEI og hører faktisk ( som regel da) etter. Jeg er glad for å kunne sende mine unger på besøk til andre uten at jeg er tilstede og vite at de oppfører seg, vite at om de blir snakket til så respekterer de det. håper “fri oppdragelse” snart går over. Hilsen ei som jobber i skolen.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg