Noen “tabuer” bør beholdes!

"Tabu er et slags forbud, en forestilling om at en gjenstand, et begrep, en person eller en gruppe ikke må nevnes eller røres ved. I vanlig språkbruk brukes tabu om forbud som har sin rot i konvensjoner eller moralog ikke i lovverket". -SNL

Når det kommer til bekjempelse av tabuer, ødeleggelse av stereotypier, tilintetgjørelse av stigmatisering og så videre, er det liten tvil om at vi på mange områder har en lang vei å gå – utlagt tarm, psykisk sykdom for å nevne et par!

Men er det kanskje greit å beholde noen?
Jeg mener ja!

Det er faktisk ikke alt vi trenger å normalisere, prate om eller dele med omverdenen via bilder og utdypende tekst.
Det er klart at det finnes enkelte uopplyste individer der ute som ikke akkurat representerer kremen av menneskeheten, og disse bør kanskje opplyses noe!

Min generasjon (årskull), altså født i 87 hadde såkalt seksualundervisning allerede på barneskolen. Jeg håper og tror den har blitt noe bedre siden, men vi fikk i hvertfall en innføring i en del – riktignok fra lærere som fant dette enda flauere enn hva vi gjorde!

Resultatet er i hvertfall at jeg, fra tidlig alder, var fullstendig klar over at kvinner menstruerer cirka en gang i måneden (give or take). For meg, og de fleste på min alder, eksisterer det ikke noe tabu rundt dette, og jeg anser det som like naturlig som at jeg går på do med relativt jevne mellomrom.

Nå som jeg har fått barn har jeg gjenoppdaget interessen for å snakke om avføring, eller rettere sagt nødvendigheten av det. Men det er faktisk slik at når man har nådd en viss alder, så slutter man å snakke om dette i sosiale sammenhenger. Ikke fordi det er tabu at mennesker går på do, men fordi det er ansett som upassende og ikke minst UNØDVENDIG!

Grunnen til at jeg tar opp dette er selvfølgelig saken til influenceren (I call BS on the title) Sara Strand som nå hylles for et bilde der tampongsnoren henger ut av badedrakten. Saken kan leses i helhet her.
Altså… hylles?! Det er ikke akkurat Alfred Nobel eller Henrik Ibsen vi snakker om her (men det kan bli en annen debatt).

Datteren oppdaget det og sa ifra, altså normal oppførsel.

Den første reaksjonen var å be datteren om å ikke rope. Strand ble flau. Men etterpå fikk hun en liten åpenbaring. 

"Jeg ble rett og slett satt ut av min egen teite reaksjon. En tampongtråd som vises er det jo ikke noe galt med". 

Hva er galt med å bli flau? INGENTING!
Og skal tampongtråden vises? NEI!

Så dras mensen inn som et argument. Det er ikke mensen som er tabubelagt eller flaut, men på lik linje med at ingen har lyst til å se mitt brukte toalettpapir har ingen interesse av å se snora.
Føler noen for å peke og le bør selvfølgelig disse settes kraftig på plass, men det handler om enkeltmenneskers ubrukelighet.

Snapchats egen helsesøster, Helsesista snakker også i artikkelen om hvordan mange unge jenter er flaue rundt dette med mensen og igjen at dette er på grunn av tabuet.
Har hun, de og alle glemt hvordan det var å være i tidlig tenår?
Alle unge føler på usikkerhet. Det er en normal del av det å vokse opp.
Ryggraden er ikke ferdig utviklet og minner mest om en glassmanet, hormonene løper fritt og følelsene bæres i en åpen nettingpose!

Men når vi først er inne på tabuer; skal vi kvitte oss med tabuet som gjør det flaut å komme ut fra toalettet med kjolen oppi trusa?
Dopapir fast under skoen?
På lik linje som en synlig tampongtråd er dette uhell som kan forekomme, men hvorfor i all verden skal vi normalisere det?

Det har blitt altfor lett å kalle ting for tabubelagt!

#mensen #tabu #influencer #minmote #flaut #hysj

2 kommentarer
    1. Er faktisk veldig enig i det du skriver. Mange tabuer burde være borte nå, men samtidig er det faktisk ikke alt som trenger offentlig lys.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg