KRIIIISE!

Jeg får vel starte med definisjonen på krise hentet fra Store Norske Leksikon; "Krise er en vanskelig situasjon, et avgjørende vendepunkt eller en plutselig forandring. Begrepet blir brukt om akutt politisk vanskelighet (regjeringskrise) eller sterk svingning i en persons sinnslikevekt (religiøskrise).".

Av en eller annen grunn ser ikke denne definisjonen ut til å holde for media, firmaer og produsenter.
De ser ut til å ha skapt sin egen, og hvis jeg skal prøve og summere den opp går det som følger; "krise er en potensiell mangel, eller et mindre overskudd av ikke-essensielle varer".

Vi har tidligere hatt smørkrise, forhåndsannonsert potetgull- og biffkrise, og nylig/pågående har vi en ølkrise.
Ølkrisen er dog reell ettersom den bunner ut i vannmangel… men da er det vel vannkrise?! 🤔
Bønder må slakte dyr, avlinger går tapt og skogbrannfaren er enorm over store deler av landet, men det er jo ingenting i forhold til to uker ferie uten norskprodusert øl!

Den eneste "krisen" som har oppstått er skapt av media. Folk hamstrer på bakgrunn av halvveise og misvisende opplysninger som igjen fører til tomme butikkhyller.

Siste nå er at Tine forhåndsvarsler melkekrise. "Samvirkeselskapet legger til at kundene har begynt å uroe seg for leveringsevnen deres."
Min mistanke er at overnevnte utsagn er ren løgn… ingen forbruker i verden bekymrer seg for mangel på melk flere måneder i forveien!
Det Tine her anser som en krise er en potensiell tøff periode som produsent!

På lik linje med smør og øl, er det ingen som dør av melkemangel… det finnes plantemargarin, sprit og soyaprodukter som kan erstatte de overnevnte!

#krise #smør #øl #vann #tørke #melk #tine #media

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg